De tijd van de goedkope pakketjes uit China is voorbij, voorspellen experten van de UAntwerpen. Het verzenden en leveren wordt flink duurder, terwijl het coronavirus ook voor capaciteitsproblemen zorgt.
Een giftige cocktail
De prijs van online aankopen bij goedkope platformen zoals AliExpress en Wish zal binnenkort aanzienlijk stijgen, stellen professor transporteconomie Roel Gevaers en professor luchtvaarteconomie Wouter Dewulf van de UAntwerpen. Zij hebben het in De Tijd over een “giftige cocktail” met vier ingrediënten, die mogelijk een einde maken aan de gouden tijd van dropshipping.
Twee elementen zijn rechtstreeks verbonden met (de logistieke gevolgen) van de coronapandemie, met name het grotendeels wegvallen van passagiersvluchten en de grote drukte bij Europese koerierdiensten die momenteel geen ruimte hebben voor goedkope ‘extraatjes’ uit China. Ruim de helft van alle vrachtcapaciteit komt immers van de cargoruimte in passagiersvliegtuigen, en door de sterk verminderde vluchten zijn de prijzen voor luchtpost uit China zowaar vertienvoudigd: van 0,75 naar 7,5 dollar per kilo, aldus Gevaers en Dewulf.
Eenmaal in Europa geland, kozen de Chinese platformen soms voor commerciële koeriersbedrijven als DPD en UPS als die hen een gunsttarief konden bieden: omdat een goed gevulde bestelbus altijd meer rendeert dan een halfvolle, konden de Chinezen er weleens een voordelig prijsje bedingen voor de doorgaans dure ‘last mile’.Nu e-commerce piekt door de coronacrisis en er regelmatig zelfs capaciteitsproblemen optreden, valt die piste echter weg.
Volgend jaar is het rijk uit
Vooral interessant voor de goedkope webplatformen was de “caritatieve” regeling met de Wereldpostunie: al sinds de jaren 1960 geniet China wereldwijd een kortingstarief voor post, omdat het toen een derdewereldland was (en de regeling niet werd aangepast naarmate China zich tot grootmacht ontwikkelde). Concreet betekent het dat nationale postbedrijven pakketjes uit het land bijna kosteloos – en zelfs met verlies – moeten leveren, zeker voor pakjes onder de twee kilo. Amerikaans president Trump heeft daar nu echter een eind aan gemaakt: vanaf 2021 mogen de landen zelf hun tarieven kiezen. Tegen 2025 zouden de posttarieven daardoor bijna kunnen gaan verdrievoudigen.
Tot slot is er de nieuwe belastingregeling van de Europese Unie voor ‘direct-to-consumer’-leveringen, die precies het populaire systeem van dropshipping viseert. Op dit moment hoeft alleen btw te worden betaald op pakketjes boven de 22 euro en gelden invoerrechten pas boven de 150 euro, maar dat verandert vanaf januari 2021: ook op pakjes tot 22 euro moet vanaf dan btw worden betaald – in België zou een pakje dus meteen 21% extra kosten.
Het hele zakenmodel van de Chinese onlinespelers, gebouwd op gratis leveringen voor bestellingen van amper een paar euro’s, dreigt dus als een kaartenhuisje in elkaar te vallen. Gevaers en Dewulf voorspellen daarom dat Europese webretailers opnieuw aan kracht zullen winnen, tenzij de Chinezen snel werk maken van een eigen Europese logistieke basis – niet toevallig wat Alibaba betracht in Luik en rivaal JD.com in de haven van Zeebrugge…