Na de coronacrisis lopen de prijsevoluties in de Belgische supermarkten flink uiteen, volgens de berekeningen van Test-Aankoop. Bij ketens als Intermarché, Carrefour en Delhaize betaal je vandaag minder dan voor de lockdown, maar bij de meeste betaal je meer.
Prijzen weer aan het stijgen
Na de prijsstijgingen door de coronalockdown – toen promoties in de supermarkten tijdelijk verboden waren – zijn de prijzen nog niet naar het ‘oude’ niveau gezakt. In vergelijking met begin maart, dus net voor de uitbraak van de coronacrisis, liggen de prijzen bij de meeste Belgische supermarktketens hoger, besluit Test-Aankoop door de prijzen van een korf van 267 producten te vergelijken.
Colruyt zou daarbij koploper zijn, met een prijsniveau dat op 14 juni 4% gestegen is ten opzichte van 1 maart. Al zijn de cijfers wel vertekend, aangezien bij die keten momenteel een actie met kortingsbonnen van 3% loopt, en die korting niet verrekend is in de resultaten. Bij onlinepoot Collect&Go liggen de prijzen 2,9% hoger.
“Bij Albert Heijn en Cora is het prijsniveau van onze productkorf opnieuw aan het stijgen”, laat Test-Aankoop weten. De 267 producten zijn er nu in totaal 1,57% en 1,24% duurder dan begin maart. “Nochtans hebben beide ketens al periodes gekend waarin het prijsniveau lager lag”, stipt de consumentenorganisatie aan. Bij Aldi betalen shoppers ondertussen 0,69% meer, voor Lidl ontbreken de gegevens.
Promoties draaien klok terug
Toch is het opvallend dat verschillende andere retailers erin slagen om drie maanden later, ondanks een dure gezondheidscrisis en tijdelijke capaciteitsproblemen bij veel supermarkten, zelfs goedkoper te worden dan voorheen. Dat is het geval bij Delhaize, waar de prijzen sinds 4 juni met 2% zijn gedaald (met dank aan de huidige 1+1-promoties en Nutriscore-korting). Consumenten betalen er nu 0,63% minder dan op 1 maart voor geselecteerde korf.
Ook bij Intermarché, Match en de winkels van Carrefour Market is het vandaag goedkoper winkelen dan op 1 maart. Bij Carrefour is de prijsdaling volgens Test-Aankoop het meest spectaculair, aangezien de prijzen op 8 juni met bijna 5% zakten – wellicht door de aangekondigde prijsverlaging op duizend producten. Die prijsdaling is het meest uitgesproken zichtbaar in de hypermarkten, maar aangezien de prijzen daar sinds de coronacrisis ook het meest waren gestegen, betaal je alleen bij Carrefour Market iets minder (-0,6%) dan voor de lockdown.