Zelfstandige kledingwinkels zijn tevreden over de heropeningsmaand: in mei haalden ze gemiddeld 75% van de omzet die ze in dezelfde periode vorig jaar boekten. De heropening van de horeca zal de retail verder vooruit helpen, denkt Mode Unie.
Horeca zal helpen
Sinds de Belgische winkels op 11 mei mochten heropenen, trekt de kledingverkoop geleidelijk weer aan. “Gemiddeld verkochten zelfstandige modedetaillisten in deze vier weken 75% van de omzet van dezelfde periode vorig jaar. Een opsteker voor de zwaar getroffen modesector, die de verkoop de eerste weken een pak lager ingeschat had”, bericht Mode Unie, een afdeling van Unizo.
Er komen weliswaar minder bezoekers over de vloer, maar klanten kopen doelbewust en het kassaticket ligt gemiddeld hoger. Ook trekken steeds meer mensen naar de winkelstraten, ook in het weekend en aan de kust. Dat op 8 juni de horeca opnieuw mogen opstarten, zal eveneens voor een positief effect zorgen, meent Mode Unie: niet alleen zal er zo meer beleving komen, de vraag naar “iets gekledere” outfits stijgt dan mogelijk ook weer. Bovendien zorgen de frissere temperaturen van de laatste dagen ervoor dat de vraag naar tussenseizoenitems aantrekt.
Consumenten blijven ‘lokaal shoppen’ belangrijk vinden, klinkt het nog: “Klanten willen de economie, de samenleving en dus hun lokale handelaar ondersteunen en zien nu meer dan ooit de meerwaarde in van de diversiteit die zelfstandige modehandelaars bieden en de service die ze er krijgen.”