Nog minstens twee jaar bij Rakuten
Dat de Fransman de toppositie voor Europa krijgt, is voor insiders geen verrassing. Rakuten kocht ‘zijn’ PriceMinister drie jaar geleden met als uitdrukkelijke voorwaarde dat Kosciusko-Morizet minstens vijf jaar lang de integratie en de verdere uitbouw van het e-commerceplatform in Europa zou begeleiden.
De Japanners geven met de benoeming alvast het signaal met de Fransman verder te willen gaan. “Dit zegt niets over de toekomst, maar bewijst gewoon dat de zaken nu goed lopen“, reageert hij op die suggestie bij de redactie van de Franse zakenkrant Les Echos.
Europese ambities
Met deze benoeming onderstreept Rakuten andermaal zijn Europese ambities. Dankzij de overname van PriceMinister brak de Japanse e-commercegigant snel door in Frankrijk, om van daaruit in de rest van Europa voet aan de grond te krijgen. Harde cijfers wil de nieuwe topman van Rakuten Europe niet geven, maar hij stelt voor 2013 wel een groei van 40% in het vooruitzicht in Frankrijk.
“Het is onze ambitie om nummer één te worden in elk land, wat betekent dat we een inspanning moeten leveren in Duitsland en Engeland, dat we naar nieuwe landen als Italië en Polen moeten uitbreiden en dat we nieuwe diensten moeten ontwikkelen, financiële diensten bijvoorbeeld.”