Er zijn steeds meer signalen dat het niet goed gaat met C&A. De coronacrisis zit daar uiteraard voor veel tussen, maar experts menen dat de échte oorzaken van de malaise veel dieper zitten.
Ouderwets en oubollig
Het échte probleem van C&A is dat het nauwelijks jongeren aantrekt, zegt hoogleraar marketing Christiane Beyerhaus van de International School of Management in Dortmund. Daardoor komen er nagenoeg geen nieuwe klanten bij. Volgens Beyerhaus kampt de modeketen met een oubollig imago, terwijl concurrenten als H&M en Zara wél hip en trendy zijn. “De omslag van prijsvechter naar hip modemerk heeft C&A nooit gemaakt”, meent de hoogleraar.
Ook de ouderwetse inrichting van de winkels is een probleem, stelt Beyerhaus. De tijd is er als het ware blijven stilstaan: een enorme handicap als je bedenkt dat shoppen tegenwoordig om beleving draait. Bij sommige concurrenten is er bijvoorbeeld een koffiehoek in de winkels ondergebracht.
Op digitaal vlak kan de verbinding tussen online en offline dan weer beter. C&A heeft wel een webwinkel in een twintigtal landen, maar speelt dat te weinig uit in de winkels zelf. Daardoor merken de klanten er zeer weinig van, besluit Beyerhaus.
Gesjoemel
In Duitsland heeft C&A werktijdverkorting voor het personeel aangevraagd, schrijft Business Insider. Dat systeem laat bedrijven toe om werknemers minder uren te laten werken zonder ze te ontslaan. Het loonverlies wordt dan bijgepast door de overheid. Er duiken nu echter berichten op dat C&A het systeem zou misbruiken.
Daarnaast vroeg de keten al snel om huurkorting aan zijn pandverhuurders. Ook zou de retailer een heleboel orders bij leveranciers in landen als Bangladesh hebben geschrapt, toen duidelijk werd dat de crisis tot verplichte winkelsluitingen zou leiden. Volgens C&A zelf is minder dan 7% van de bestellingen geannuleerd, maar andere bronnen maken gewag van 50%. En nog vóór de crisis uitbrak ten slotte, sloot C&A enkele tientallen vestigingen in Duitsland en Frankrijk.