IXINA blijft marktleider
De hoogstpersoonlijke stijl van Donald Muylle om zijn Dovy-keukens aan te prijzen, heeft de West-Vlaming geen windeieren gelegd. Tijdens de Openbedrijvendag vorige zondag trok Dovy Keukens liefst 11.000 bezoekers – geen enkel ander bedrijf deed beter – en sinds de topman in 2009 met zijn intussen legendarische (en op YouTube al vaak geparodieerde) spotjes op tv komt, is de omzet van het keukenbedrijf bijna verdubbeld: de verkoopcijfers klokten in 2012 af op 56,5 miljoen euro.
Dat Dovy Keukens daarmee, zoals eerder bericht en berekend door Het Laatste Nieuws, de ongekroonde koning van de Belgische keukenbranche zou zijn, klopt evenwel niet. Die eer is voor IXINA weggelegd, die inclusief franchisewinkels een totale omzet van 105 miljoen euro noteerde in 2012. “Tot voor kort was IXINA vooral actief in het Franstalige landsgedeelte, maar binnenkort bereiken we qua winkelaantallen al een evenwicht tussen beide landsdelen,” zegt Stéphanie Deleul, woordvoerder van de keukenketen.
Al is in die cijfers wel geen rekening gehouden met IKEA, die ondertussen toch ook een belangrijke speler is op de Belgische keukenmarkt. Topman Olivier Baraille liet zo ooit weten “het grootste aantal keukens van België” te verkopen. Hoeveel keukens de Zweedse woongigant precies verkoopt en welke omzet het daar dan mee behaalt, wil de keten echter niet bekendmaken.
Vet van de soep
De keukenbranche kreeg de voorbije jaren overigens een ‘boost’ van de kookhype: in 2010 was er een groei van 4,4%, in 2011 zelfs een van 19,6%. “Iedereen wou, met Jeroen Meus en Piet Huysentruyt als grote voorbeelden, zelf aan de slag gaan in een deftige keuken”, zegt Chris De Roock van de Belgische federatie van textiel-, hout- en meubelindustrie Fedustria in Het Laatste Nieuws.
Ook liggen de winstmarges in de keukenbranche met 5 à 6% beduidend hoger dan het gemiddelde in de meubelsector (3%), weet De Roock. “Bovendien is er de voorbije twintig jaar een stabiele groei geweest binnen de branche. Pas vorig jaar is de totale omzet van de productieprijzen voor het eerst significant gedaald.” Die omzet bedroeg in 2012 circa 400 miljoen euro.
Keukenoorlog?
In 2012 kende de totale omzet echter voor het eerst sinds lang een daling met 1,4%. Die daling lijkt bovendien nog te versnellen, want in de eerste heft van dit jaar was er zelfs een achteruitgang van 4,1%. “De vertraging in de bouwactiviteit weegt stilaan ook door in de keukensector”, aldus De Roock nog in de krant.
Een en ander leidt tot zenuwachtigheid in de keukensector. Vandaar wellicht de recente uitval van sommige concurrenten, die eerder deze week nog stelden dat Muylle liegt in zijn reclamespots – een uithaal die de West-Vlaming als een oorlogsverklaring interpreteerde.
Ook Fedustria liet ondertussen weten dat het de negatieve vergelijkingen in de reclamespotjes van Dovy Keukens niet kunnen vindt. Volgens de federatie stelt Muylle met zijn verwijzing naar “minderwaardige producten” ten opzichte van laminaat de hele meubelsector in een negatief daglicht. Wordt (mogelijk op meer dan één manier) vervolgd…