Eind deze maand organiseert Amazon voor het eerst eigen kledingkoopjes: op 22 juni lanceert het de “Biggest Summer Sale”, specifiek voor de modesector. En dat terwijl België en Frankrijk hun zomersolden net uitstellen…
“Fashion Summer Sale Event”
Amazon wil retailers met grote, onverkochte voorraden na de coronacrisis naar eigen zeggen helpen met een eigen soldenperiode: eind deze maand lanceert de onlinereus een evenement dat tot nu toe het “Fashion Summer Sale Event” genoemd wordt, voor “zowel bekende als kleinere modemerken“.
Hoewel er nog veel onduidelijkheid heerst, zou na die dag nog een koopjesperiode van zeven tot tien dagen volgen. Handelaars mogen weliswaar enkel deelnemen op uitnodiging, bericht CNBC. Uitgenodigde verkooppartners van Amazon wordt gevraagd om mee te doen om klanten te engageren de verkoop weer op gang te trekken en enthousiasme te creëren na de lockdown.
Prime Day pas in september
Ook handelaars op het Amazon-platform kregen eerder beperkingen opgelegd omwille van de coronacrisis: om aan de sterk gestegen e-commercevraag te voldoen, besloot Amazon zijn magazijnen zoveel mogelijk vrij te houden voor dringende en noodzakelijke goederen. Verkopers mochten dus maar een beperkte hoeveelheid producten naar de distributiecentra sturen.
Vorige maand werden die beperkingen opgeheven, maar de levertijden kunnen momenteel nog langer duren dan normaal en de magazijnen draaien nog niet op volle toeren omwille van coronamaatregelen. Daardoor ziet Amazon zich genoodzaakt om zijn jaarlijkse Prime Day uit te stellen tot in september. De modesolden moeten nu een voorsmaakje zijn.
Dat Amazon een eigen kledinguitverkoop houdt eind juni is een doorn in het oog voor fysieke handelaars in onder meer België en Frankrijk. België had eerder al beslist de zomersolden dit jaar uit te stellen tot 1 augustus, voorafgegaan door een sperperiode. Frankrijk kondigde net aan zijn zomerkoopjes uit te stellen tot halverwege juli.