De protesten in de Verenigde Staten van dit weekend laten ook de retailers en merken niet onberoerd: een aantal van ‘s werelds grootste namen laten van zich horen met opvallende acties.
“Don’t do it”
De rellen die het afgelopen weekend in de Verenigde Staten uitbraken naar aanleiding van de dood van George Floyd, Breonna Taylor en Tony McDade, die het leven lieten bij confrontaties met de politie, lokken ook reacties uit bij retailers en merken. Ze nemen publiekelijk stelling in tegen racisme en voor gelijke rechten.
Een van de meest opmerkelijke acties komt van sportmerken Nike en Adidas. Al op vrijdag lanceerde die eerste een campagnebeeld met een variatie op zijn bekende slogan “Just do it”: nu stond er “For once, don’t do it”, met een oproep om niet blind te zijn voor racisme en voor “het probleem in Amerika”. Bijzonder is dat aartsrivaal Adidas het beeld prompt zelf heeft gedeeld, stellend dat samenwerking de manier is om vooruit te gaan en het verschil te maken.
Schenkingen na plunderingen
Ook al kregen sommige van hun winkels te maken met plunderingen en moesten een deel van de vestigingen de deuren vervroegd of helemaal sluiten, toch reageert Target-CEO Brian Cornell in een open brief dat de retailer de meest getroffen buurt van noodzakelijke goederen zal voorzien en de medewerkers van winkels die moesten sluiten voor heropbouw zal doorbetalen.
Andere merken beloven schenkingen aan burgerrechtenorganisaties en aan goede doelen betrokken bij de protesten of de ‘Black Lives Matter’-beweging. Modemerken als Gap, Lululemon en schoenenlabel Allbirds doneren tussen de 100.000 en 250.000 dollar. De meest gulle schenking tot nu toe komt van H&M, zelfs 500.000 dollar (zo’n 450.000 euro) zegt te schenken.
Groeiende trend
H&M sloot ook een kleine honderd winkels in de Verenigde Staten (van de ongeveer 600). De Zweedse kledinggigant zegt dat in een emotionele steunbetuiging te doen uit solidariteit met de betogers. Van een sluiting omwille van het risico op plunderingen en beschadigingen tijdens de aanhoudende protesten, maakt de retailer geen gewag.
Dat merken in deze kwestie expliciet een standpunt innemen, past in de context waarbij van merken steeds meer maatschappelijke engagementen worden verwacht. Eerder riep onder meer ijsmerk Ben & Jerry’s zich al uit tot voorvechter van holebi-rechten en de Duitse supermarktketen Edeka kreeg in 2017 heel wat media-aandacht voor een stunt waarbij het alle niet-Duitse producten uit de rekken haalde. Met beelden van een lege winkel wilde Edeka de groei van extreem-rechts aanklagen.