Scholieren verkiezen tablets
Doorgaans rekenen pcmakers op het derde kwartaal, omdat dan flink wat scholieren een computer kopen bij de start van een nieuw schooljaar. Desondanks ging de verkoop weer zwaar achteruit: volgens marktonderzoeksbureau IDC kwam de verkoop 7,6% lager uit dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar, volgens Gartner bedroeg de daling zelfs 8,6%. Blijkbaar kozen de scholieren dit jaar massaal voor tablets (die, voor alle duidelijkheid, niet in deze cijfers vervat zitten).
De pc-verkoop zakt nu al zes kwartalen op een rij: met 87,8 miljoen verkochte pc’s is het derde kwartaal van 2013 meteen het zwakste sinds 2008. Vooral in Europa, het Midden-Oosten en Afrika lijkt de pc-verkoop in vrije val: -13,7%. Enkel in de Verenigde Staten (+3,5%) en Azië/Stille Oceaan (+11,2%) is er nog groei.
In die krimpende markt zijn de huidige nummers één en twee, Lenovo en HP, de enige winnaars. Het Chinese Lenovo, dat in 2005 de pc-afdeling van IBM overnam, is goed voor 17,6% van de verkoop (bijna één procent meer dan vorig kwartaal). Het Amerikaanse HP, dat eerder dit jaar werd ingehaald door Lenovo, ziet zijn marktaandeel groeien van 16,3 naar 17,1%. Alle andere concurrenten trappelen ter plaatse of verliezen fors.