Vanaf 2 juni start Aldi gefaseerd met de uitrol van een assortiment vers vlees: een logische stap waarmee de retailer nog meer een ‘first stop shop’ wil worden voor zijn klanten.
Vollere winkelkar
Een weloverwogen assortiment van 26 referenties vers vlees verschijnt in de koelmeubels bij Aldi, vertelt marketingdirecteur Isabel Henderick aan RetailDetail. Op 2 juni start een gefaseerde uitrol, met een vijftiental winkels per week, om dan tegen half oktober klaar te zijn in zo goed als alle filialen. “We selecteerden de meest voor de hand liggende artikelen die het grote publiek zoekt, zowel in gevogelte, rund als varken.”
“Het gaat om Belgisch vlees, met uitzondering van de kalkoen, die uit Frankrijk komt, en de Ierse steak. Dat aanbod zullen we dan aanvullen met seizoensartikelen, zoals barbecue. We zien in de markt dat klanten ernaar vragen. Vlees was lang niet verkrijgbaar bij ons en dat was voor shoppers telkens een reden om toch nog elders te gaan winkelen”, legt Henderick uit.
Aldi wil nog meer een ‘first stop shop’ worden: “Ons verhaal over de volle winkelkar wordt nog relevanter. De campagne over het kasticket die we in mei startten, gaan we sterker kunnen doortrekken. In de hoofden van onze klanten willen we evolueren naar het beeld dat je bij ons zo goed als alles vindt. Zeker in coronatijden is dat van belang: klanten komen veel minder frequent en kopen veel meer. Eigenlijk willen we vooral de ‘first stop shop’ zijn: kom eerst bij ons, kijk op het einde van de kassaband naar je ticket, en beslis dan of je nog elders gaat winkelen.”
Mooie omzetten
De afgelopen jaren zette Aldi al flinke stappen op assortimentsvlak: er kwam een beperkt aanbod A-merken in de rekken, sinds de grote winkelvernieuwingsoperatie heeft quasi elk filiaal een afbakafdeling, en eind februari werd het assortiment groenten en fruit uitgebreid met los verpakte producten. Vlees is een logische volgende stap, een extra service naar de klant die ook het versimago van de keten zal verbeteren: “Als we de hele analyse in vers maakten, was het voor ons echt wel duidelijk dat we qua ‘fair share’ in vlees nergens stonden. Logisch, als je het niet aanbiedt… Maar dat betekent ook meteen dat we daar zeker mooie omzetten gaan realiseren.”
Naast veel Aldi-winkels bevindt zich vandaag al wel een slagerij van een derde partij, met een compleet assortiment. Dat is voor de retailer geen bezwaar: “We hebben verschillende partners. De grootste is Renmans, en die zal ook het vleesassortiment bij ons aanleveren via het dochterbedrijf Meat for You.”
Opmerkelijk detail: de vleesverpakkingen bevatten een transparantiecode. Met behulp van een smartphone kan de klant een QR-code scannen om informatie te verkrijgen over de herkomst van het product. Zo komt hij bijvoorbeeld te weten wie de leverancier is of waar het dier werd grootgebracht. “100% transparantie en traceerbaarheid bieden in onze toeleveringsketen zijn cruciale onderdelen van onze visie op kwaliteit”, zegt Ruth Broekaert, manager corporate responsibility.