Zalando gaat alle merken en partners aan een nieuwe duurzaamheidsbeoordeling onderwerpen. De modewebwinkel zal daarvoor gebruik maken van een nieuwe meetinstrument, merken met een onvoldoende worden verwijderd.
Eerlijkheid loont
Merken die via het Zalando-platform willen blijven verkopen, zullen binnenkort gegevens over hun productieketen bekend moeten maken. Wie niet voldoet aan normen over mensenrechten, eerlijke lonen of CO2-uitstoot, zal vanaf 2023 niet meer welkom zijn bij Zalando. Om alles objectief te meten zal de retailer gebruik maken van de nieuwe versie van de Higg Brand & Retail Module.
“Als Europa’s toonaangevend online platform voor mode en lifestyle willen we de lat hoger leggen, als eerste handelen en onze partners op weg zetten om de belangrijkste issues van vandaag aan te pakken – klimaatverandering, gebruik van grondstoffen en werknemersrechten”, zegt directeur duurzaamheid Kate Heiny in een persbericht.
“De Higg BRM zal ons helpen bij het bereiken van ons doel om continu onze ethische standaarden te verbeteren en tegen 2023 werken we alleen nog maar met partners die aan deze standaarden voldoen”, besluit ze.