Biocoöperatie Färm zet de stap naar Vlaanderen: vandaag opent de veertiende winkel van de keten, in Leuven. “We bieden een geloofwaardig alternatief voor de grootdistributie”, zegt medeoprichter Alexis Descampe aan RetailDetail.
Lokale partner
De nieuwe Färm bevindt zich in de Bondgenotenlaan, de winkelstraat die het station van Leuven met stadscentrum verbindt. “We hadden altijd al nationale ambities, maar gezien onze roots bleven we tot nu toe rond Brussel en in het Franstalige landsgedeelte”, zegt Descampe. “De organisatie moest er klaar voor zijn. Bovendien hadden we de juiste partners nodig om naar Vlaanderen uit te breiden: we werken immers met zelfstandige ondernemers, in een soort franchiseovereenkomst. We vinden het belangrijk om te steunen op lokale entrepreneurs die hun regio goed kennen.”
Die lokale partner vond Färm in Erna Pirard, die ervaring opdeed in verschillende biowinkels en de drang voelde om zelf een zaak te starten. Ingrijpende aanpassingen aan het concept bleken niet nodig, wel geeft de Leuvense winkel veel ruimte aan bulk en zijn er wat meer Vlaamse of Nederlandse merken. “We hadden tot nu toe vrij weinig Vlaamse klanten, maar op elke locatie moet je je aanpassen: een winkel in het stadscentrum is ook niet hetzelfde als een winkel in de rand. Dat de bioconsumptie in Vlaanderen wat lager ligt, vinden we geen bezwaar: de sociale en ecologische uitdagingen zijn overal dezelfde, we willen een antwoord bieden op de vraag naar een meer bewuste consumptie.”
Nadruk op bulk
“Ondernemers die zich in ons project herkennen, zijn meer dan welkom: tegen 2023 zouden we graag 24 winkels hebben”, zegt Descampe. “Als we een geloofwaardig alternatief willen zijn voor de grootdistributie, dan moeten we zichtbaar en toegankelijk zijn. We mikken niet enkel op overtuigde bioconsumenten, we willen graag mensen overtuigen die zich vragen stellen over hun consumptie, over het milieu, de planeet… Hen willen we stap voor stap begeleiden.”
Aan concurrentie is er in het biosegment vandaag nochtans geen gebrek. Wat onderscheidt Färm van andere biospelers? De belangrijkste factor van differentiatie is het productcharter, vernemen we: “In onze rekken vind je niet dezelfde merken als bij de andere bioketens. We zijn veel selectiever en veeleisender in ons assortiment. We zullen bijvoorbeeld nooit merken verkopen die werden overgenomen door een beursgenoteerde multinational. We geven de voorkeur aan lokale, familiale producenten die werken volgens ecologische en ethische principes en die onze waarden delen.” 40% van de producten in de winkels is van Belgische origine.
Een tweede kenmerk van Färm is de sterke nadruk op bulkproducten, die ook zowat 40% van het aanbod uitmaken: “Ons assortiment in vrac is werkelijk onvergelijkbaar.” Intussen opende de retailer al twee vestigingen van Brüt by Färm, een enseigne dat zo goed als uitsluitend onbewerkte bulkproducten aanbiedt. “Dat zijn echte stadswinkels, met een beperkt aanbod van zo’n 800 à 1000 referenties, terwijl een doorsnee Färm tussen 5000 en 6000 producten verkoopt. We bekijken nog in welke mate we deze formule verder ontwikkelen.”
Faire prijzen
Färm is een coöperatieve: dat wil zeggen dat een raad van bestuur met vertegenwoordigers van alle actoren – klanten, medewerkers, investeerders, leveranciers… – maandelijks vergadert om de lijnen uit te zetten. Het project heeft een dubbel doel, zegt Descampe: “Enerzijds willen we een echt alternatief bieden voor de grootdistributie en zo een betere consumptie promoten. Anderzijds investeren we zelf ook in een duurzamer landbouw.” Zo staat het eigen vleesmerk Nu! voor een transparante keten in 100% Belgische varkens- en rundvlees. “We gaan hier veel verder dan wat het bio lastenboek vraagt, onder meer op het vlak van dierenwelzijn, en de telers krijgen 22% meer dan de marktprijs.”
Toch is het vlees in de winkels niet duurder voor de consument: door rechtstreeks met de boeren samen te werken, spaart Färm kosten uit. De retailer wil geen prijsconcurrentie uitlokken, maar gaat voor de juiste prijs. “Doordat we groot inkopen en onze eigen logistiek beheren, kunnen we gezonde marges genereren zonder te vervallen in nefaste negotiaties met onze leveranciers. Bio hoeft niet duur te zijn: we hebben bijvoorbeeld ons Bio Gö gamma gelanceerd met een 200-tal basisproducten tegen toegankelijke prijzen.”
De nieuwe winkel opent in bijzondere omstandigheden: de coronacrisis heeft ook bij de biowinkels voor een flinke omzetstijging gezorgd. “We zien een echte ‘boom’ in ons zakencijfer. Mensen komen minder frequent, maar ze kopen veel meer. Belangrijk is ook de bewustwording die we nu ervaren bij de consument. Dat is een opportuniteit: ik ben ervan overtuigd dat deze crisis minstens voor een deel een blijvende verandering inluidt. Welke samenleving willen we morgen?”