Internet niet alleen zaligmakend
Plassat, die in Parijs toegaf dat Carrefour “wat vermagerd was” – een verwijzing naar de beslissing om in meerdere landen winkels te sluiten – outte zich tijdens het World Retail Congress in La Défense als een koele minnaar van het internet: “Ik ben er heilig van overtuigd dat online én offline samen de toekomst zijn.”
Volgens de Carrefour-topman moeten retailers dan ook blijven investeren in hun fysieke winkels. De meer dan 11.000 Carrefour-vestigingen in 32 landen zijn nog altijd goed voor 68% van de business, merkte hij fijntjes op. “Het komt er vooral op aan om die winkels interessant en efficiënt te maken zodat ze kunnen inspelen op de noden van al onze klanten.”
Daartoe moeten retailers hard werken aan de kwaliteit van hun productaanbod en meer investeren in opleidingen, vindt Plassat.
Verstedelijking en opkomende middenklasse
Uiteraard stond de topman van Carrefour ook stil bij de opkomende economieën: “De komende vijftien jaar zullen de consumenten in de groeilanden verschuiven van de periferie naar het centrum van de wereldeconomie. De komende twaalf jaar zal de consumptie in de groeilanden meer dan verdubbelen, van 12 triljoen dollar vandaag tot liefst 30 triljoen in 2025.”
Die duizelingwekkende groei zal aangezwengeld worden door twee trends: de wereldwijde verstedelijking en de opkomst van de middenklasse. “Gewapend met hun smartphones zullen die groeiende middenklassen in de stedelijke gebieden de digitale ruimte nog sneller inpalmen dan we tegenwoordig al zien in China.”
Al voegde de topman daar wel meteen een kanttekening aan toe: die sterke focus op de groeilanden mag niet leiden tot het verwaarlozen van de thuismarkt. “Onderschat nooit de kracht van uw lokale rivalen“, aldus nog Georges Plassat. Veel kans dat de grote baas van Carrefour daarbij Casino en vooral E. Leclerc in het achterhoofd had…