Vorig jaar zouden Belgen net zoveel koffie in capsules hebben gekocht als “ouderwetse” gemalen filterkoffie. De klassieke koffiezet is op zijn retour, maar ook koffiepads lijken hun beste tijd te hebben gehad.
Nespresso stoot Douwe Egberts van troon
Het Belgische koffielandschap ziet er vandaag helemaal anders uit: er werden in 2019 liefst 15% minder ‘klassieke’ koffiezetapparaten verkocht dan in 2014, terwijl koffiemachines met capsules (zoals Nespresso en Dolce Gusto) bijna 50% vaker over de toonbank gingen. In totaal werden zo meer capsulemachines (260.000 toestellen) verkocht dan traditionele koffie-apparaten (248.000), zo berekende GfK.
Bijgevolg werd ook 2,6% minder gemalen koffie verkocht: Belgen gaven vorig jaar in de supermarkten 197 miljoen euro aan filterkoffie uit. Opvallend is dat ook Senseo-pads een sterke daling van 5,5% kenden. Capsules gingen er daarentegen met 9,3% op vooruit en waren in de grootdistributie goed voor net geen 100 miljoen euro. Inclusief marktleider Nespresso verdubbelt dat bedrag echter naar net geen 200 miljoen, wat de totale capsulemarkt dus minstens even groot zou maken als die van gemalen koffie.
Nestlé heeft Douwe Egberts voor het eerst in de geschiedenis ingehaald, vertelt Nespresso België-topman Oliver Perquy aan De Tijd. Nestlé zou vorig jaar “de grootste koffieverkoper aan consumenten in België” geworden zijn met een omzet van meer dan 100 miljoen euro, ondanks het feit dat Nespresso niet eens in de supermarktrekken te vinden is. Opvallend is ook dat consumenten tijdens de coronacrisis nog meer capsules kopen en de onlineverkoop is verdubbeld, aldus Perquy.