De solden lijken al begonnen: verschillende winkelketens pakken meteen uit met erg diepe kortingen om weer klanten te lokken naar hun heropende winkels. Dat wekt irritatie bij zelfstandige ondernemers.
“In mei en juni barst de hel los”
Je kan er moeilijk naast kijken: naar aanleiding van de heropening gooien enkele winkelketens kwistig met kortingen in het rond, de ene al wat sensationeler dan de andere. Nike geeft 30% korting op een deel van de collectie, de Belgische schoenenketen Ken lokt klanten met kortingen tot -50% onder het motto “Trots om Belg te zijn – de Belgische economie dankt u”. Bij de Nederlandse collega’s van vanHaren gelden ook aanbiedingen tot -50%, C&A en Vero Moda gaan zelfs tot -70% op een deel van de collectie. Het lijkt of de solden dit jaar al beginnen in mei.
“De echte solden gaan nu beginnen: vroeger in plaats van later”, bevestigt topman Jan De Nys van Retail Estates in Het Laatste Nieuws. “De sperperiode van vier weken valt nu in juli. Dat betekent dat in mei en juni de hel losbarst. Vanaf vandaag mag je zo veel korting geven als je wil”, en dat doen heel wat ketens dus ook. De reden ligt voor de hand: na een verplichte sluiting van twee maanden zitten de retailers zonder cash, maar ze moeten wél weer geld zien te hebben tegen augustus, wanneer de nieuwe collecties in de havens arriveren.
“We krijgen dank zij het lobbywerk van de zelfstandigenorganisaties dit jaar drie soldenperiodes”, denkt ook retailexpert Jorg Snoeck van RetailDetail. “Vandaag begint een soldenperiode van zes weken, tot eind juni. Dan krijgen we een maand sperperiode in juli, en in augustus beginnen dan de ‘officiële’ zomersolden.” Momenteel stappen nog niet alle grote modeketens mee in het kortingopbod, maar lang zal dat niet duren, denkt hij: “Iedereen zal volgen. Anders koopt of klikt de consument wel elders. We leven nu eenmaal niet in een klein Gallisch dorpje dat afgesloten is van de buitenwereld.”
“Onverantwoord en niet collegiaal”
Zelfstandigenorganisaties zijn uiteraard allesbehalve blij met deze situatie: “Winkels moeten nu vooral de kans krijgen om hun marges te halen”, zegt topman Danny Van Assche van Unizo aan Gazet Van Antwerpen. “Die kortingen zetten de kleine handelaars onder druk en ontwrichten de markt. Bovendien weet je dat je méér mensen gaat aantrekken door kortingen te geven.” De kortingacties zijn onverantwoord, vindt ook Nico Volckeryck van NSZ: “Bovendien is het weinig collegiaal tegenover de kleinere winkels, die niet de mogelijkheid hebben om kortingen te geven.”
Retailfederatie Comeos verdedigt de kortingen: “Onze winkelketens hebben momenteel een immense stock, en die moet de deur uit”, zegt Ann Ieven. “Dat doe je door kortingen aan te bieden, die trouwens ook al een tijdje online gelden. Daarnaast moet er cashflow gegenereerd worden om het personeel te kunnen betalen.”