De echte impact van de coronacrisis op de Europese retail? Een verkoopdaling van 10,4% in het algemeen, en zelfs 21,3% voor non-foodproducten in maart alleen al, berekende Eurostat. België brengt het er nog relatief goed vanaf, in vergelijking met heel wat andere landen.
10% minder retailomzet
De Europese retailsector is in maart met liefst 10,4% gekrompen, vergeleken met de maand februari. In de eurozone is de retailomzet zelfs met 11,2% gedaald, zo heeft Eurostat uitgerekend. De isolatiemaatregelen naar aanleiding van de coronacrisis hebben dus een aanzienlijk effect gehad op de retail, zeker aangezien de sector in februari nog een lichte groei optekende: in de eurozone is het detailhandelsvolume toen nog met 0,6% gestegen, in de EU met een half procent.
In vergelijking met een jaar eerder is de retailomzet in de eurolanden met 9,2% gedaald, over de hele EU verkochten de handelaren in maart 8,2% minder. Er zijn wel grote verschillen per branche, wat natuurlijk alles te maken heeft met de verplichte sluiting van veel winkels en de bewegingsbeperkingen voor consumenten.
Modeverkoop bijna gehalveerd
Zo nam het retailvolume voor niet-voedingsproducten in de eurozone met 21,7% af ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De omzet van voedsel, drank en tabak zijn in de eurolanden dan weer met 8,3% gegroeid, terwijl de verkoop van autobrandstof met 21,3% terugviel. De grootste klappen zijn voor de kleding- en schoenenretailers: op een maand tijd zag de Europese modebranche bijna de helft van zijn omzet verdwijnen (-40% tegenover februari 2020), maar ook 41,6% minder dan een jaar eerder.
België deed het gezien die omstandigheden nog vrij goed: de retailomzet daalde er in maart ‘slechts’ met 3,1% ten opzichte van vorig jaar. Dat is evenveel als in Duitsland en iets beter dan het Verenigd Koninkrijk (-4%). Van de lidstaten waarvoor gegevens beschikbaar zijn, werden de grootste jaarlijkse dalingen van het totale detailhandelsvolume geregistreerd in Frankrijk (-16,0%), Slovenië (-15,1%) en Bulgarije (-14,6%). Bijzonder is dat er weliswaar ook groeiers zijn: de grootste stijgingen werden waargenomen in Hongarije (+3,5%), Roemenië (+3,1%) en Ierland (+3,0%).