Maaltijdboxleverancier HelloFresh heeft een bijzonder sterk eerste kwartaal achter de rug. Door de coronamaatregelen koken mensen in heel wat landen veel meer thuis, en daar wist het bedrijf maximaal van te profiteren.
111 miljoen maaltijden
HelloFresh zag het aantal actieve klanten en de omzet in het eerste kwartaal van 2020 explosief groeien: het aantal actieve klanten steeg met 68,4% (naar 4,18 miljoen) en de omzet met 66,4% (naar 699,1 miljoen euro). In totaal werden meer dan 111 miljoen maaltijden aan huis bezorgd. De sterkste groei deed zich voor in de Verenigde Staten, waar het aantal bezorgde maaltijden bijna verdubbelde (+90,3%).
Niet alleen de opbrengsten stegen fors, ook de rentabiliteit van HelloFresh verbeterde spectaculair. Mede dankzij lagere marketingkosten steeg de aangepaste brutobedrijfswinst van de groep naar 63,1 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar was er nog een negatief resultaat van 26,1 miljoen euro. “Bovenop onze al ontzettend sterke eerste twee maanden van het jaar, zagen we in de tweede helft van maart een significante toename in de vraag naar onze maaltijden. Dit terwijl deze wereldwijde pandemie ook al onze markten in korte tijd raakt”, zei CEO Dominik Richter.
Ondanks de wereldwijde crisis herziet HelloFresh zijn verwachtingen voor het hele jaar naar boven. De maaltijdpakketbezorger verwacht nu een omzetgroei van 40% tot 55% bij constante wisselkoersen. Eerder ging het bedrijf uit van een toename van 22% tot 27%. De aebitda-marge zou tussen de 6% en 10% moeten uitkomen (voorheen: 4,0%-5,5%).