Slechts een beperkt aantal consumenten heeft de afgelopen weken gehamsterd. Shoppers zijn positief over de voorzorgsmaatregelen die supermarkten nemen in coronatijden, maar toch voelen ze zich niet veilig in de winkel.
Jongeren hamsterden meer
Je hebt niet veel hamsteraars nodig om lege rekken te veroorzaken in de winkels: slechts 14% van de bevolking heeft naar eigen zeggen gehamsterd sinds de uitbraak van het coronavirus, en dat doorgaans in niet meer dan één of twee productcategorieën. Dat blijkt uit een rondvraag van marktonderzoeksbureau doubleyouresearch bij 1800 Belgen, uitgevoerd tussen 23 en 28 april. Jongere consumenten (28%) hebben meer gehamsterd dan 65-plussers (7%). Deegwaren, toiletpapier, diepvriesproducten, rijst, bloemen handzeep waren de meest gehamsterde producten. De indruk dat zowat iedereen toiletpapier gehamsterd heeft, is wellicht het gevolg van de eerder beperkte voorraad in de winkelrekken.
In elk geval gaat 66% van de mensen sinds de lockdown minder vaak naar de supermarkt. Bij de hypermarkten als Cora, Carrefour en Makro is dat effect het grootst: meer dan 70% van de klanten geeft aan dat ze er nu minder vaak winkelen. Bij buurtwinkels geeft tot 19% van de klanten aan dat ze juist vaker over de vloer komen. Voor lokale handelszaken zoals slagers, bakkers en groentewinkels is de impact van corona minder groot: één op drie gaat minder vaak, terwijl één op vijf juist vaker langsgaat bij de speciaalzaak.
Klanten houden onvoldoende afstand
Consumenten zijn in grote lijnen tevreden over de coronamaatregelen die supermarkten genomen hebben: zes op de tien klanten hebben geen probleem met de wachtrijen bij de inkom. Vlamingen (65%) zijn positiever dan Franstaligen (46%) en ouderen (62%) hebben meer begrip dan jongeren (51%). Zes op tien klanten hebben de indruk dat kassamedewerkers hun werk op een veilige manier kunnen doen. Ook hier is de beleving positiever in Vlaanderen. Drie op vier consumenten zijn ervan overtuigd dat stockproblemen in de winkel vooral te maken hebben met het hamstergedrag van klanten en niet met de aanvoer naar de winkel. Kortom: de indruk overheerst dat supermarkten hun best doen in moeilijke omstandigheden.
Toch voelen shoppers zich niet veilig in de winkel: minder dan de helft van de consumenten voelt zich vandaag op zijn gemak tijdens het winkelen in de supermarkt (46%). Bijna één op drie (29%) is er helemaal niet gerust in. Slechts 31% heeft het gevoel dat we voldoende afstand houden tijdens het winkelen, bijna de helft vindt van niet (47%). Jongeren tonen zich wat dat betreft kritischer dan ouderen.