De Britse supermarktketen Sainsbury’s heeft de winst het voorbije boekjaar met zo’n 2% zien terugvallen. Bovendien verwacht de retailer dat de verkoop van non-foodartikelen zeker nog tot september op een laag pitje zal blijven.
Vlakke omzet
Afgelopen boekjaar (dat eindigde op 7 maart) strandde de groepsomzet op 32,4 miljard pond (40 miljard euro), een minieme daling van 0,1% ten opzichte van een jaar eerder. De bedrijfswinst daalde echter met 2% tot 586 miljoen pond (730 miljoen euro).
Voor het lopende boekjaar rekent Sainsbury’s op gelijkaardige cijfers. Daarbij gaat het bedrijf ervan uit dat de lockdown tegen juni voorbij is, maar dat de verkoop zeker tot september zal lijden onder de crisis. De retailer schat de extra kosten van de pandemie, zoals investeringen in veiligheid en hygiëne, op 500 miljoen pond (meer dan 600 miljoen euro).
In de eerste zeven weken van het huidige boekjaar (tot 25 april) steeg de verkoop van voedingsmiddelen met 12% en die van algemene goederen met 3%. De verkoop van kleding stuikte evenwel helemaal in elkaar (-53%). Gezien de onzekere situatie stelt Sainbury’s nog geen dividend in het vooruitzicht. Wanneer de impact van de crisis duidelijker is, zal daarover een beslissing volgen.