Vertraging in groeilanden
Unilever, bekend van merken als Axe, Bertolli, Dove en Lipton, verwacht dat de onderliggende omzetgroei in het derde kwartaal maar 3 tot 3,5% zal bedragen. Over het volledige eerste halfjaar was er nog een onderliggende omzetgroei van 5% en analisten gingen ervan uit dat Unilever dat cijfer zou aanhouden in het derde kwartaal.
Dat dit nu niet gaat lukken, schrijft Unilever vooral op het conto van de groeilanden. Die kampen met een serieuze groeivertraging, die nog wordt verergerd door de verzwakking van de lokale munten tegenover de euro. In de mature Westerse markten zit er hooguit een “vlakke tot licht lagere omzet” in.
Laagste koers in 11 maanden
De omzetwaarschuwing komt niet als een donderslag bij heldere hemel: Unilever had in het tweede kwartaal al laten weten dat de marktomstandigheden moeilijker werden. Toch kan de belegger er niet om lachen: hij stuurde het Unilever-aandeel ruim 3% lager in Amsterdam (meteen het laagste peil in 11 maanden) en 3,6% lager in Londen.
Het management laat wel weten dat Unilever op koers ligt bij het realiseren van zijn eerder aangegeven prioriteiten voor 2013: winstgevende volumegroei en een duurzame verbetering van de operationele marges in zijn kernactiviteiten. CEO Paul Polman verwacht bovendien “onderliggende omzetgroei in het vierde kwartaal”.