In Frankrijk wordt een bijzondere modeveiling georganiseerd: meer dan 50 klinkende namen uit de modewereld, van Chanel over Karl Lagerfeld tot Dries Van Noten, veilen een kledingstuk of accessoire om medisch materiaal te kopen voor de ziekenhuizen.
Een designerstuk voor de zorg
Het burgerinitiatief #ProtegeTonSoignant (te vertalen als: bescherm je zorgverlener) zet in Frankrijk een unieke veiling op poten. Als multidisciplinair team dat als missie heeft om zorgverleners te helpen met medisch materiaal tijdens de coronacrisis, lanceert het collectief van 1 tot 4 mei een onlineveilig met een groot deel van ‘s werelds bekendste modehuizen.
Modespelers zoals Louis Vuitton, Marc Jacobs, Balenciaga en Paco Rabanne doneren voor de veiling elk een item uit hun collectie in helblauw, de kleur van het liefdadighiedsinitiatief. De kledingstukken en accessoires worden per opbod verkocht aan een startprijs van 100 euro. Er worden ook stukken speciaal voor deze verkoop gemaakt, maar die worden geveild op een apart platform.
20 miljoen euro nodig
De opbrengst gaat integraal naar #ProtegeTonSoignant, die er beschermend medisch materiaal zoals mondmaskers en handgel mee koopt. “De verzamelde donaties zijn nog steeds onvoldoende aangezien we dagelijks aanvragen van ziekenhuizen blijven ontvangen: vandaag hebben we meer dan 20 miljoen euro aan aanvragen”, legt het collectief uit op de veilingswebsite.
De zogeheten “fashion commitment” van zowel jonge ontwerpers als grote modehuizen wordt ondersteund door de Franse Federation voor Mode en Haute Couture, net als het French Fashion Institute. Mode is immers een symbool van de Franse cultuur, klinkt het.