Amazon is niet in regel met de Franse corona-voorschriften en moet daarvoor boeten. Dat heeft het Franse Hof van Beroep bevestigd. Hoewel de onlinereus wel nog essentiële producten mag verzenden vanuit de Franse magazijnen, zijn ze voorlopig allemaal dicht.
100.000 euro boete per pakketje
Het beroep dat Amazon heeft aangespannen na een veroordeling in Frankrijk, is verworpen. De rechtbank stelt de vakbonden, die de veiligheidsmaatregelen van de Amerikaanse e-commercegigant tijdens de coronacrisis hadden aangeklaagd, nogmaals in het gelijk. Uit die eerdere veroordeling volgde dat Amazon de leveringen in Frankrijk moet beperken tot IT-producten, gezondheidsartikelen, voedsel en dierenvoeding. Het hof van beroep voegt daar nu aan toe dat voor elke levering van niet-noodzakelijke goederen een boete van liefst 100.000 euro zal worden opgelegd, zolang de gezondheidsprotocollen niet zijn verbeterd.
Dat risico loopt het bedrijf weliswaar niet, want tot minstens 28 april zijn alle zes de Franse distributiecentra volledig gesloten. Oorspronkelijk was de heropening op 21 april gepland, maar Amazon neemt nog een week extra de tijd om de voorzorgsmaatregelen te verbeteren en te bekijken hoe het nu verder moet, na de definitieve veroordeling.
Het Amerikaanse bedrijf had ook aangevoerd dat het essentiële goederen niet precies genoeg kan onderscheiden en het geen boetes wilt riskeren. Ondertussen wordt de Franse markt wel beleverd vanuit buurlanden. Medewerkers behouden ondertussen hun volledige loon, bericht Reuters.
Handelaars de dupe
De vakbonden noemen het vonnis een “David tegen Goliath”-moment, net nu bij Amazon de vraag door de coronacrisis exponentieel stijgt. Wel neemt ook de arbeidsonrust aan weerszijden van de Atlantische Oceaan toe. De werknemersorganisaties zeggen nu met de onlineretailer in gesprek te zijn om een compromis te vinden, inclusief afdoende gezondheidsprotocollen, zodat de operaties kunnen worden hervat.
De zowat 10.000 externe handelaars die hun producten via de marktplaats van Amazon verkopen, ervaren het vonnis daarentegen als “verschrikkelijk”. Zij moeten nu ofwel zelf de bestellingen verwerken en verzenden, ofwel hun producten naar distributiecentra van Amazon in het buitenland (met name Duitsland) sturen. Dat zorgt niet alleen voor vertragingen, de verzendkosten zouden tot vier keer hoger zijn. Heel wat voorraad zit ook vast in de gesloten magazijnen.