De coronamaatregelen hebben wereldwijd voor een enorme e-commercegroei gezorgd: de online omzet steeg in het eerste kwartaal met 20%, met pieken van boven de 40%. Wordt dat de nieuwe norm?
Piek van 41% in maart
In het eerste kwartaal van dit jaar ging de wereldwijde online-omzet met 20% omhoog, met dank aan het coronavirus. Door de sluiting van veel winkels was er tussen januari en maart 16% meer digitaal verkeer en gaven onlineshoppers gemiddeld 4% meer uit per bezoek. Daarmee overtrof het eerste kwartaal het eindejaarseizoen van 2019, dat digitaal nochtans ook al heel sterk was.
Dat berekende Salesforce in zijn “Q1 Shopping Index”. De CRM-leverancier analyseerde de (online) winkelactiviteit van ruim een miljard mensen in 34 landen, en zag vooral een razendsnelle adoptie van e-commerce – ook bij nieuwe leeftijdsgroepen. Het aantal unieke digitale shoppers steeg met 40% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Vooral de oudere generaties maken zich het digitale winkelen (noodgedwongen) eigen.
In de laatste twee weken van maart, het begin van de lockdown in veel landen, was er zelfs een wereldwijde piek van 41% in de onlinegroei. Voor essentiële goederen, zoals voeding en persoonlijke verzorging, zijn de online-uitgaven tussen 10 en 20 maart zelfs met 200% gestegen. Ook andere categorieën deden het goed: huishoudelijke artikelen kenden een stijging van 51% op jaarbasis, sportieve/outdoor-kleding kende een piek van 31% op jaarbasis, terwijl speelgoed en games een groei van 34% lieten optekenen.
Meer kortingen dan Black Friday
Hoge kortingen hebben daar wel een hand in, meent Salesforce: om de vraag te stimuleren en de voorraden terug te dringen, liepen de kortingen in de Verenigde Staten halverwege maart tot 34% – wat veel meer zou zijn dan de gemiddelde kortingen op Black Friday en Cyber Monday. De rest van de wereld volgde het Amerikaanse voorbeeld.
Die digitalisering van de consument heeft natuurlijk ook een versnelde digitalisering van het aanbod in gang gezet: onlinediensten, een reservatie- en afhaaldienst of het opzetten van een virtuele klantendienst, het zijn allemaal innovaties die vaak inderhaast uit de grond zijn gestampt om aan de nieuwe realiteit van de coronacrisis te voldoen.
Net als na de feestdagen
Dat zal geen maat voor niks zijn, want ook wanneer de isolatiemaatregelen straks versoepelen, zullen consumenten het webshoppen blijven omarmen. Het hamsteren en de eerste paniek zijn weliswaar voorbij, maar nu is het tijd voor andere behoeften. Vrije tijd en tuinieren zullen ook online de inkomsten van het tweede kwartaal doen stijgen, voorspelt Salesforce: bij sommige consumenten om risico’s te vermijden, voor sommigen uit nieuwe gewoonte.
Wat eerst als ‘uitzonderlijk’ koopgedrag start, wordt immers algauw de nieuwe normale gang van zaken. Dat blijkt ook telkens na de feestdagen en eindejaarperiode, aldus Salesforce: verhoogde online adoptie, mobiel shoppen en omni-channeldiensten zoals click&collect, zijn allemaal doorgebroken tijdens de eindejaarperioden.