Amazon zou de data van verkooppartners op zijn marktplaatsen toch gebruiken om concurrerende producten onder eigen naam te ontwikkelen, ook al beweert het van niet. Jeff Bezos neemt ondertussen de touwtjes weer zelf in handen.
Individuele data mogen niet
In tegenstelling tot wat Amazon zelf zegt, gebruiken werknemers bij de ontwikkeling van huismerkgoederen vaak data van retailpartners op het platform. Ze baseren zich op verkoopdata, die in principe enkel voor de handelaar zelf is, om zelf concurrerende producten (na) te maken en onder een eigen merk te lanceren. Dat beweren althans (ex-)werknemers tegenover The Wall Street Journal.
Nochtans vertelde Nate Sutton, een algemeen adviseur van Amazon, in juli aan het Amerikaanse Congres dat de e-tailer de gegevens van individuele verkopers niet gebruikt om direct te concurreren. Er zouden zelfs procedures en beperkingen zijn ingesteld om de huismerkontwikkelaars ervan te weerhouden data over specifieke verkopers in te kijken. Geaggregeerde data van meerdere verkopers mogen wel worden gebruikt, gegevens van één handelaar niet.
10% omzet uit huismerken
Medewerkers van Amazon zouden bijvoorbeeld toegang hebben gekregen tot documenten en gegevens over een ‘bestseller’ van een derde partij, een kofferbak die op de markt is gebracht door een New Yorks duo. De informatie omvatte de totale verkoop, hoeveel de verkoper Amazon heeft betaald voor marketing en verzending en hoeveel Amazon krijgt voor elke verkoop. Amazons huismerkafdeling introduceerde later dan zijn eigen variant op het product.
Amazon ontkent de praktijk, maar is een intern onderzoek gestart. Volgens voormalige leidinggevenden wil de onlineretailer tegen 2022 meer dan 10% van zijn retailomzet uit eigen merken halen. Ze kregen dan ook de opdracht om miljard-ondernemingen voor hun segmenten te creëren.
Jeff Bezos doet dagelijks beheer
Om de coronacrisis het hoofd te bieden, neemt Jeff Bezos ondertussen de dagelijkse leiding van zijn bedrijf weer op zich. Jarenlang hield de oprichter zich quasi alleen nog bezig met langetermijnprojecten, maar voorlopig wijdt Bezos zijn “tijd en denken” naar eigen zeggen aan “Covid-19 en hoe Amazon kan helpen terwijl we er middenin zitten”, aldus een brief aan de aandeelhouders.
De topman zou onder meer persoonlijk betrokken zijn geweest bij de beslissing om alleen nog te focussen op dringende en prioritaire items, en zou mee hebben bepaald welke productcategorieën daar al dan niet onder vallen. Hij keurde ook het uitstellen van Prime Day goed.