De coronalockdowns zorgen bij Nestlé voor groei in het eerste kwartaal. In China is de verkoop wel gekelderd, terwijl ook de recente desinvesteringen van de voedingsreus een negatieve impact hebben.
Groepsomzet geniet niet mee
Nestlé wist in het eerste kwartaal te profiteren van de ‘ophokplicht’: mensen kochten meer bereide maaltijden en bakproducten, waardoor de organische omzet met 4,3% is gestegen. De verkopen gingen er overal behalve in de ontwikkelingsmarkten en Azië op vooruit: in China was er een dubbelcijferige omzetdaling door de coronacrisis. In de ontwikkelde markten bedroeg de autonome groei 7,4%, in de opkomende markten 0,5%. Wel daalden de prijzen tijdelijk met 0,4%, voornamelijk als gevolg van promoties in Noord-Amerika.
Wisselkoerseffecten en de recente verkoop van Nestlé Skin Health en de Amerikaanse ijsactiviteiten breken de Zwitserse FMCG-groep echter zuur op. Die desinvesteringen deden de omzet met 4,7% dalen, waardoor de totale groepsomzet uiteindelijk met 6,2% zakte tot 20,8 miljard Zwitserse frank (20 miljard euro). Wisselkoerseffecten zorgden daarbij voor een daling van 5,8%.
Verdere verbetering verwacht
De groep vindt niettemin dat ze veerkrachtig is en ook zal blijven: “We verwachten een verdere verbetering van de organische omzetgroei en de onderliggende bedrijfswinstmarge. De onderliggende winst per aandeel in constante valuta en de kapitaalefficiëntie zullen naar verwachting toenemen”, klinkt het. Daardoor houdt Nestlé – als zowat enige multinational – voorlopig vast aan zijn oorspronkelijke prognoses voor het hele jaar 2020.
Nestlé heeft wel besloten om de strategische opties te onderzoeken, waaronder een mogelijke verkoop, voor haar Yinlu-pindamelk en rijstpap in blik in China. Op de oploskoffie van Nescafé wil de Zwitserse producent daarentegen verder inzetten: Nestlé zal die afdeling nu zelf houden en verder ontwikkelen. Eerdere was er sprake van een mogelijke verkoop.
Om klanten en leveranciers te steunen tijdens en na de coronacrisis, lanceert de groep het “Always open for You”-initiatief voor de klanten in out-of-home en foodservice: zij krijgen langere betalingstermijnen, hoeven geen huur te betalen voor koffieautomaten en krijgen gratis producten. Nestlé belooft melkboeren ook de eerder overeengekomen volumes volledig in te kopen, ondanks een gedaalde vraag.