Bij de bekendmaking van zijn kwartaalresultaten heeft Unilever zijn voorspellingen voor 2020 weer ingetrokken, omdat het bedrijf de impact van de coronacrisis niet betrouwbaar kan inschatten. Voorlopig raakt het echter niet aan het dividend.
Gewijzigde consumptiepatronen
De Nederlandse consumentenartikelengigant realiseerde in de eerste drie maanden van het jaar een nagenoeg vlakke omzet van 12,4 miljard euro (+0,2%). Daarmee bleef Unilever onder de verwachtingen van analisten, die rekenden op een omzet van 12,77 miljard euro, schrijft Reuters.
De lockdowns die in vele landen ingesteld werden, veranderden de consumptiepatronen aanzienlijk. Unilever verkocht meer hygiënische producten en voeding voor thuisgebruik (bijvoorbeeld Knorr-soep), maar zag de verkoop van andere producten zoals roomijs (Ben & Jerry’s) fors terugvallen.
Kosten herbekijken
Unilever trekt nu zijn eerdere jaarprognose in, aangezien “de ernst en de duur van de pandemie en van eventuele maatregelen hoogst onzeker zijn“. Het bedrijf rekende aanvankelijk op een omzetgroei van ongeveer 3% en een verbetering van de marges, schrijft De Tijd.
Het bedrijf gaat nu echter “alle kosten opnieuw evalueren in het licht van de gezondheidscrisis”. Het kwartaaldividend van 41 eurocent per aandeel zou wel buiten schot blijven, toch wat betreft het eerste kwartaal.