Door de coronacrisis drinken we minder: bij Heineken daalde het volume in maart met 14%, wat voor het hele kwartaal resulteerde in een volumedaling van 2,1%. Het tweede kwartaal wordt echter nog zwaarder, meent de drankengroep.
Nog niet de volle impact
In het voorbije eerste kwartaal ging bij Heineken 2,1% minder bier over de toog, vooral door de sluiting van alle horeca en de annulering van evenementen in maart. Die maand daalde het volume dan ook met 14%. In totaal verkocht de Nederlandse brouwerijgroep 51,6 miljoen hectoliter bier in de eerste drie maanden van het jaar.
In de – toen nog niet getroffen – Verenigde Staten steeg de verkoop wel nog sterk, terwijl in Europa de verkoop het meest (-13,5%) daalde. In Azië bleef de daling beperkt tot 10,6%. De volle impact van de horecasluitingen zit echter nog niet volledig in de cijfers vervat, waarschuwen de Nederlanders.
Horeca en leveranciers in gevaar
Door de volumedaling kelderde ook de nettowinst: Heineken boekte een nettowinst van 94 miljoen euro in het kwartaal, vergeleken met 229 miljoen euro een jaar eerder. Eerder deze maand heeft Heineken ook zijn prognoses voor het hele jaar ingetrokken vanwege de onzekerheid die de pandemie met zich meebrengt. Het bestuur en de directie hebben bovendien ingestemd met een salarisverlaging van 20% tussen mei en december. Ze krijgen ook geen bonussen.
Het tweede kwartaal wordt immers nog erger, meent het bedrijf. Niet alleen zal de vraag in het lopende kwartaal nog veel sterker dalen (geen festivals en grote evenementen, bijvoorbeeld), de brouwer vreest ook dat kleinere leveranciers mogelijk in de financiële problemen zullen komen en ook horecaklanten het gelag niet meer zullen kunnen betalen. De hele tweede helft van dit jaar zal in het teken van economische zwakte komen te staan, vrezen de Nederlanders.