Zuinige consument drukt omzet- en winstverwachting
Volgens topman Jef Colruyt zal de winst voor dit boekjaar, dat loopt tot maart, op hetzelfde peil uitkomen van de winst van vorig boekjaar. Toen boekte de Halse groep een nettowinst van 353,7 miljoen euro. De analisten die door het financieel agentschap Bloomberg werden ondervraagd, gingen nog uit van gemiddeld 381,2 miljoen euro.
Het tegenvallende resultaat is een gevolg van de aarzelende consumenten: aanvankelijk had Colruyt voor dit boekjaar een stijging van de omzet met 4% à 6% vooropgezet, maar nu herleidt de groep dat tot ‘dicht bij de 4%’. Door een stijging van de werkloosheid houden de klanten de portemonnee immers wat strakker dicht. Volgens financieel directeur Marc Hofman kopen consumenten vooral veel meer goedkope voedingsproducten.
In het eerste kwartaal van het boekjaar tekende Colruyt een stijging van zijn verkopen met 2,8% tot 2,11 miljard euro op. Zelfs om aan de gewenste 4% te geraken, zal de Halse groep dus nog een tandje moeten bijsteken.