Belgische shoppers leggen geen hamstervoorraden meer aan, blijkt uit de recentste cijfers van Nielsen: de supermarktomzet daalde in week 14 (tegenover de week ervoor) met 1,6%. Mogelijk zorgt Pasen deze week wel weer voor een heropleving van de verkoop.
Het nieuwe normaal
Het lijkt erop dat Belgische consumenten zich hebben aangepast aan het “nieuwe normaal” van het leven in quarantaine wegens het coronavirus, zegt marktonderzoeksbureau Nielsen. De omzet van de Belgische supermarkten en buurtwinkels steeg in de week die eindigde op 5 april met 13,2% in vergelijking met vorig jaar, maar vergeleken met de week ervoor was er een daling met 1,6%. We zien dus een vertraging na de indrukwekkende verkooppieken als gevolg van hamstergedrag.
“We zien dat consumenten niet langer voorraden aan het aanleggen zijn”, zegt Johan Vrancken, directeur van Nielsen Benelux Connect. “Misschien kopen ze iets extra’s, zodat ze niet herhaaldelijk naar de winkel hoeven te gaan. Maar de bijkomende groei in de markt is toe te schrijven aan de sluiting van de horeca en de regelgeving van de overheid, waardoor mensen meer thuis eten. Nu het paasweekend nadert, verwachten we een flinke omzetgroei, aangezien mensen die feestdag vieren – zij het anders dan vorig jaar.”