Zalando snoeit in de kosten: de modewebshop wil 350 miljoen euro aan besparen door lonen te verlagen, in de marketing te snoeien en investeringen terug te schroeven.
Loon inleveren
De coronacrisis treft zelfs Zalando, ook al is het een van de enige modewinkels die mag openblijven. Om ontslagen te vermijden en zich aan de nieuwe omstandigheden aan te passen, lanceert de Duitse webretailer een besparingsronde die 350 miljoen euro moet opleveren.
Een woordvoerder bevestigt dat er bespaard zal worden op onder meer marketing, logistiek, overheadkosten en kapitaalinvesteringen, zonder echter concrete cijfers te geven. Wel is geweten dat het personeel loon zal moeten inleveren: de directie doet het met 25% minder, managers op het tweede niveau geven 15% loon af en voorziene loonsverhogingen worden tot januari 2021 uitgesteld.
Ontslagen vermijden
“Deze maatregelen zullen Zalando niet alleen in een sterke positie brengen om de groei na de crisis te versnellen, met het huidige besparingsplan willen we vermijden dat er ontslagen vallen“, aldus de woordvoerder tegenover Reuters.
Zalando liet eerder al weten dat de coronacrisis de verkoop en rentabiliteit negatief beïnvloeden. Voor het eerste kwartaal gaat de kledingretailer uit van een lagere omzet en de Duitse groep komt ook al terug op zijn vooruitzichten voor het lopende boekjaar. Wel denkt het bedrijf dat de crisis voor een verdere verschuiving van offline naar online zal zorgen.