De moedermaatschappij van onder meer Uniqlo, Fast Retailing, heeft een forse winstwaarschuwing uitgestuurd. Het concern houdt rekening met een daling van de winst van maar liefst 44%.
Noodtoestand in Japan
China is de belangrijkste markt voor het concern, maar de uitbraak van de coronapandemie heeft de toeleveringsketen van Uniqlo verstoord en meer dan de helft van alle winkels werden gedwongen om de deuren te sluiten. Intussen zijn de meeste Chinese winkels wel weer geopend en begint de verkoop weer aan te trekken, schrijft Business of Fashion.
Het bedrijf voorspelt nu een bedrijfswinst van 145 miljard yen (1,2 miljard euro) voor het lopende boekjaar; eerder ging de keten nog uit van operationeel resultaat van 245 miljard yen (2,1 miljard euro). In de eerste zes maanden van het boekjaar daalde de winst al met 21%.
Daarmee zijn de problemen voor de Japanse modereus echter nog niet achter de rug: op zijn thuismarkt moest het modemerk deze week nog meer dan 170 winkels sluiten, nadat de regering de noodtoestand had afgekondigd in zeven gebieden. Daarbij zitten de reuzensteden Tokio en Osaka.