De uitbraak van de coronacrisis heeft de verdere groei van Takeaway.com slechts tijdelijk kunnen afremmen. In het eerste kwartaal van 2020 nam het aantal orders opnieuw sterk toe.
50% groei
Takeaway.com ontving in de eerste drie maanden van het jaar 50% meer orders. In Nederland was er een stijging van 11% en in Duitsland bedroeg de toename zelfs 126%. De Duitse cijfers geven wel een vertekend beeld, door de overname van Delivery Hero in het eerste kwartaal van vorig jaar. Op vergelijkbare basis nam het aantal orders in Duitsland niettemin ook toe met 19%. In totaal handelde Takeaway.com 46,7 miljoen orders af.
De uitbraak van de coronacrisis heeft voor een tijdelijke daling van de bestellingen gezorgd, stelt het bedrijf in een trading update: dat was het directe gevolg van restaurantsluitingen en minder bestellingen door bedrijven. In de week van 16 maart was Takeaway.com bovendien slachtoffer van diverse cyberaanvallen (‘DDOS-attacks’), wat het bedrijf naar eigen zeggen duizenden orders heeft gekost.
Herstel
Sinds eind maart is er echter sprake van een duidelijke herstelling van het ordervolume in belangrijke markten als Duitsland, Nederland en Polen. Bovendien is de gemiddelde bestelwaarde opmerkelijk gestegen. De verwachting is dat die weer naar een normaal niveau zal evolueren eens de crisis achter de rug is.
De resultaten van Just Eat zijn niet opgenomen in bovenstaande cijfers. Zoals eerder gemeld onderzoekt de Britse mededingingsautoriteit CMA de fusie tussen Takeaway.com en Just Eat. Zolang dat onderzoek niet is afgerond, zijn beide fusiepartners verplicht hun bedrijven apart aan te sturen. Ten laatste op 19 mei zou de CMA haar beslissing bekendmaken.