Bij Lidl en Colruyt is een akkoord bereikt over het compensatiepakket voor de werknemers tijdens de coronacrisis. Ze krijgen onder andere extra vrije dagen, bonussen en maaltijdcheques.
Verlof voor gepresteerde uren
Zowel bij de Colruyt-groep als bij Lidl is het met de vakbonden tot een akkoord gekomen over de compensatieregeling voor de medewerkers die tijdens de coronacrisis moeten werken, zo bericht Belga. Bij Lidl liepen de spanningen tussen de vakbonden en de directie eind vorige week nochtans nog hoog op en hing er zelfs een stakingsdreiging in de lucht.
Bij Colruyt Group gelden de compensatiemaatregelen voor de hele groep, dus ook voor de verkoop- en servicemedewerkers van Bioplanet, CRU, Dreambaby, Dreamland en Okay. Zij krijgen voor elke gewerkte dag in de periode van 9 maart tot 30 juni extra verlof, bonussen en meer maaltijdcheques. Verkoopmedewerkers krijgen dertig minuten verlof per gewerkte dag, met een maximum van vijf dagen aan het einde van de periode. Ook zullen op voorhand aangevraagd wettelijk en extralegaal verlof, recuperatiedagen en tijdelijke werkloosheidsdagen worden gelijkgesteld aan gewerkte dagen, en dus meetellen voor het extra verlof. De medewerkers kunnen kiezen of ze die dagen laten uitbetalen of opnemen.
Lidl geeft filiaalmedewerkers en administratief personeel op de hoofdzetel één tot zeven dagen extra verlof, met 13 maart tot 30 juni als referentieperiode voor de berekening. Ook daar wordt het aantal vrije uren berekend aan de hand van de gepresteerde uren. Alle personeelsleden krijgen bovendien voor maximum 250 euro ecocheques en een bonus van drie euro netto per telewerkdag.