In Frankrijk veroorzaakte de coronacrisis in maart een omzetstijging van wel 21,5% voor de foodretailers. Van die groei profiteren vooral online en de supermarkten: de hypermarkten en de harddiscounters verloren marktaandeel.
Nabijheid als troef
In de periode van 24 februari tot 22 maart steeg de FMCG-omzet in de Franse hyper- en supermarkten met 21,5%, meldt marktonderzoeksbureau Kantar Worldpanel in een update. Fransen deden hun boodschappen wat vaker (de frequentie ging met 8% omhoog) en ze legden ook meer producten in hun winkelkarretje (de bestedingen per winkelkar stegen met 12%). Vooral in de weken 11 en 12 was er een explosieve stijging: ook in Frankrijk veroorzaakten de maatregelen tegen het coronavirus immers hamsterwoede.
Niet iedereen profiteerde even hard van die ingrijpende wijziging in het koopgedrag: wie niet investeerde in online, werd afgestraft. Het aantal online aankopen steeg met meer dan 50% in deze periode. 20% van de gezinnen bestelde boodschappen online, tegenover 11% in de vorige periode. Het marktaandeel van online steeg daardoor met 1,2% naar 7,7%. De supermarkten zagen hun marktaandeel met 1,4% stijgen tot 26,1%. Een lichte stijging was er voor de buurtwinkels, maar het marktaandeel van de hypermarkten daalde van 51,8% naar 49,5% en dat van de harddiscounters zakte van 11,2% naar 10,6%.
Concreet wonnen supermarktketens Intermarché (+0,8%) en Système U (+0,6%) het meeste marktaandeel. Nabijheid blijkt in een periode van lockdown een belangrijk voordeel: beide ketens hebben een flink uitgebreid winkelnetwerk met afhaalpunten. Marktleider E.Leclerc trappelde ter plaatse; de harddiscounters ondervonden dat het niet aanbieden van een e-commerce activiteit in deze context een belangrijk nadeel betekende.