De maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus treffen de moderetail hard. Adviesbureau McKinsey heeft de sector aan een stresstest onderworpen. Het resultaat is alarmerend: op een snel herstel hoeven we niet te rekenen.
Consolidatiegolf verwacht
Het bekende managementadviesbureau heeft 71 beursgenoteerde modebedrijven met een omzet van meer dan 250 miljoen euro aan een financiële stresstest onderworpen. Een doorlichting van de kerncijfers levert weinig bemoedigende resultaten op: al na één maand van verplichte winkelsluitingen wordt het voor de meeste spelers krap, en na twee maanden verkeert 90% in financiële moeilijkheden. Het punt is, dat de sector ook voor de coronacrisis al kwetsbaar was: 40% van de modebedrijven zat namelijk al krap bij kas.
“Modebedrijven met fysieke winkels zijn onder zware druk komen te staan door het online winkelen. Bovendien zitten de spelers in het middensegment van de markt in de problemen, omdat het consumentengedrag zich al vóór de corona-pandemie heeft gedifferentieerd in de richting van luxe, betaalbare luxe en value“, zeggen experts Achim Berg en Karsten Lafrenz van McKinsey aan het Duitse vakblad Textil Wirtschaft.
De winkelsluitingen verergeren de problemen nog: het gevolg is dat dat banken en private-equityinvesteerders momenteel twee keer nadenken over het al dan niet voortzetten van de financiering van een onderneming. De consultants verwachten dan ook een consolidatiegolf: “Sommige bedrijven zullen opgeven, andere zullen worden opgekocht. De fysieke handel zal krimpen. Winkels op toplocaties blijven bestaan, maar veel winkels op B-locaties zullen te koop worden aangeboden.”
“Geen heropleving voor kerst”
E-commerce kan de verliezen nu niet compenseren, maar wordt op termijn wel dé winnaar van de crisis, denken ze: “Op dit moment heeft ook de e-commerce te lijden onder de Covid-19-crisis. Online spelers hebben het over dalingen van 5 tot 20%. Klanten zijn thuis en brengen meer tijd door op het internet, maar tegelijkertijd zijn ze terughoudend om te winkelen. Online aanbieders worden daardoor gedwongen om aanzienlijke prijsverlagingen door te voeren. Op de lange termijn zal e-commerce echter de winnaar van de crisis zijn.”
Retailers moeten nadenken over de inrichting van hun winkels als ze succesvol willen zijn op het internet. “Neem het voorbeeld van click & collect. Veel winkels zijn zo ontworpen dat klanten eerst door de hele winkel moeten lopen voordat ze het aanraakscherm bereiken met de click & collect-functie. In de context van Covid-19 kan het zinvol zijn om het aanraakscherm naar de ingang te verplaatsen. Veel mensen zullen de komende weken immers de drukte vermijden uit angst voor besmetting.”
Want ook als de meeste winkels over enkele weken weer opengaan, zullen klanten nog terughoudend blijven om te kopen: shoppen zal minder leuk zijn, door de noodzakelijke beschermingsmaatregelen. Mogelijk vallen de offline-omzetten terug tot 30% à 40% van het normale niveau. “We geloven niet in een V-vormige ontwikkeling. De heropleving zal tijd kosten. Pas in het kerstkwartaal zou er een terugkeer naar de normale gang van zaken kunnen zijn.”