Sterk uiteenlopende projecten
Anders dan in voorgaande edities is dit jaar geen specifiek thema vooropgesteld voor de Mercuriusprijs, waardoor de jury de inzendingen heeft beoordeeld op verschillende criteria: customer experience, digitale integratie “clicks & bricks”, duurzaamheid, service aan de klant, rol van het personeel en innovatie en differentiatie. Ook werd aan elke kandidaat een ‘incognito’ winkelbezoek gebracht.
“Het viel op hoe elk jurylid een eigen invalshoek had om het begrip ‘winkelconcept’ in te vullen, maar ook de inzendingen waren bijzonder uiteenlopend. Er waren projecten bij die nog niet helemaal zijn gerealiseerd, andere die alles op online zetten of dossiers die geen online luik hadden”, heeft Comeos-woordvoerder Peter Vandenberghe daarover te zeggen.
Nog elf kanshebbers
Uit meer dan twintig inzendingen heeft de jury, die dit jaar uitsluitend uit dames bestaat en wordt voorgezeten door Anne-Françoise Piette, uiteindelijk een shortlist van elf retailers gekozen die in aanmerking komen om het Comeos ‘Winkelconcept van het jaar’ te worden. In alfabetische volgorde zijn de genomineerden Bel & Bo, Coolblue, D’Ici, Di, EXKi, Eye Candy, Fundoo, La Bottega, Pain Quotidien, Pneu Vanhamme en Zelfbouwmarkt.
Wie het best scoort bij de dames, wordt op 6 november bekendgemaakt op de prijsuitreiking van de Comeos Mercuriusprijs 2013. Het evenement gaat door in de Wild Gallery in Vorst.