Masterfranchise
Liu Jo heeft momenteel 46 monomerkwinkels en 6 outlets in China, waar het sinds 2002 actief is. Binnen dit en vijf jaar moeten er dat bijna vier keer zoveel zijn. Om die ambitie waar te maken, hebben de Italianen een “master franchise agreement” gesloten met China Resources Textiles.
Dat is een van de grootste Chinese spelers in de textiel– en de moderetailindustrie, met een netwerk van 800 winkels en 20 modebedrijven. Het bedrijf is onder meer exclusieve agent voor China van topmerken als Calvin Klein, Esprit, Kenzo of nog Givenchy.
5.500 winkels
Liu Jo werd in 1995 opgestart door de broers Marco en Vannis Marchi. Het merk brak in 2008 door met de Bottom-up jeanscollectie (zeg maar de WonderBra, maar dan voor de billen). Sinds 2011 is Kate Moss het gezicht van het merk.
Het Italiaanse bedrijf groeit razendsnel: in 2005 boekte het nog een omzet van 91 miljoen euro, een nettowinst van 12 miljoen euro en werkten er 174 mensen voor de groep, in 2011 ging het al om 260 miljoen euro omzet, een nettowinst van 31 miljoen euro en 394 medewerkers.
Liu Jo telt ruim 5.500 winkels, de overgrote meerderheid in Europa. In ons land zijn dat er negen sinds op 13 september opende het nieuwste filiaal in de Schuttershofstraat in Antwerpen opende.