Terwijl enkele concurrenten de promotiemachine weer op gang trekken deze week, kiest Delhaize voor een andere aanpak: een lineaire korting voor iedereen. Zo vermijdt de retailer extra werkdruk voor de medewerkers.
Toeloop vermijden
Sinds deze week mogen supermarkten weer promotieacties voeren en kortingen toestaan, na een eerder verbod in het kader van de maatregelen tegen het coronavirus. Sommige supermarktketens bleven niet bij de pakken zitten: dinsdag plaatste Albert Heijn alweer de eerste Bonusaanbiedingen online, en sinds donderdag pakt Colruyt opnieuw uit met Rode Prijzen en vele tientallen prijskortingen.
Delhaize stapt voorlopig niet mee in dat verhaal: de retailer wil de koopkracht van de Belgen wel versterken in deze moeilijke tijden, maar de gezondheid en de veiligheid van personeel en klanten is en blijft een absolute prioriteit. Daarom biedt de retailer vanaf 3 april een solidariteitskorting aan van 5% op elke aankoop in elke Delhaize-winkel.
“Door een algemene korting te voorzien vermijden we een toeloop op specifieke promoties in de winkels en nog hogere druk op het personeel in de distributiecentra, in onze winkels, op de leveranciers en de landbouwers”, zo luidt de verklaring. “Tegelijk kunnen we zo de levensnoodzakelijke maatregelen in onze winkels zoals social distancing en het maximum aantal klanten op een optimale manier blijven handhaven.” De solidariteitskorting geldt “zolang het nodig is.”
Net als bij andere supermarktketens staan de medewerkers van Delhaize onder zware werkdruk: het ziekteverzuim is groot, de veiligheidsmaatregelen vergen bijkomende inspanningen en het hamstergedrag van de afgelopen weken veroorzaakte een achterstand in het aanvullen van de winkelrekken. Nu promoties uitstallen zou opnieuw extra werk betekenen.