Zalando heeft zijn verwachtingen voor het eerste kwartaal naar beneden bijgesteld. Door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus die in tal van Europese landen van kracht zijn, loopt de verkoop fors terug.
Afschrijving
Het Duitse bedrijf verwacht dat de omzetgroei in het eerste kwartaal aanzienlijk lager zal zijn dan de 19% die analisten gemiddeld voorspelden. Ook het aangepaste bedrijfsresultaat zal beduidend slechter uitvallen dan verwacht, omdat Zalando een eenmalige waardevermindering moest boeken op zijn voorraden.
De kledingwebwinkel laat bovendien zijn vooruitzichten voor heel 2020 vallen. Op basis van de huidige situatie gaat het bedrijf ervan uit de eerder gepubliceerde prognose niet te kunnen realiseren. Zodra het verloop van de coronapandemie betrouwbaarder kan worden ingeschat, zal Zalando een met een nieuwe verwachting komen.
Promotie
Het bedrijf kondigt in de marge ook aan dat het de fysieke retailers, die nog zwaarder getroffen zijn door de coronacrisis, wil helpen in deze moeilijke tijden. “Met het Connected Retail programma kunnen fysieke retailers verbinding maken met het Zalando platform en hun producten direct aan onze online klanten verkopen”, zegt vicepresident Carsten Keller. Hij heeft het wel specifiek over Duitse en Nederlandse handelaars met een fysieke winkel.
Zalando laat nu tijdelijk de commissies vallen voor nieuwe en bestaande partners. Verder zal het bedrijf overschakelen van een maandelijks naar een wekelijks uitbetalingsschema, om de financiële nood te helpen lenigen en bij te dragen aan de liquiditeit. Het speciale aanbod geldt (enkel in april en mei) voor merken en fysieke retailers in Duitsland en Nederland. Het programma telt momenteel 1500 partners.