Dat consumenten het bedrag op hun kasticket zien oplopen, is wel degelijk enkel het gevolg van het wegvallen van promoties, blijkt uit nieuwe metingen. Onder andere Colruyt en Albert Heijn tonen zich nu verheugd dat kortingen weer worden toegestaan.
Prijzen zijn stabiel
Op sociale media hadden verschillende consumenten zich de afgelopen dagen beklaagd over stijgende foodprijzen in de supermarkt, maar erg wetenschappelijk waren hun conclusies uiteraard niet. Opvallend was bovendien dat ze in hun kritiek vaak Colruyt viseerden. En dat is logisch, want Colruyt is een prijsvolger: de keten verlaagt de prijzen wanneer ze dalen bij concurrenten, bijvoorbeeld als gevolg van een promotie. Wanneer prijsverlagingen bij andere supermarktketens wegvallen, dan stijgen de prijzen ook bij Colruyt. Dat is exact wat er de afgelopen weken is gebeurd: doordat er nergens nog promoties waren, hoefde de marktleider er ook niet op te reageren. En dat werd zichtbaar op het kasticket.
Nieuwe metingen van Daltix bevestigen dat: een recente prijsvergelijking van meer dan 68.000 referenties bij supermarktketens Albert Heijn, Aldi, Carrefour, Colruyt en Delhaize toont aan dat de prijzen al meer dan een week stabiel zijn. Sinds 19 maart is de promotiedruk in België volledig weggevallen, waardoor de gemiddelde prijzen stegen. Sindsdien ziet Daltix echter geen significante prijsstijgingen meer in de winkels: van prijsmanipulatie is dus geen sprake. Ook uit metingen tien dagen geleden bleek overigens al dat de reguliere prijzen in de Belgische supermarkten stabiel bleven.
Opluchting
In elk geval tonen verschillende retailers zich opgelucht dat kortingen en promoties binnenkort wél weer toegelaten worden. “We zijn zeer tevreden met het nieuwe standpunt van Minister Muylle rond promo’s, en binnen dat kader gaan we met Colruyt zo snel mogelijk de promo’s heractiveren om mee te helpen de winkelkar van de klant goedkoper te maken”, meldt de retailer op Twitter.
Ook Albert Heijn reageerde al: “We hebben ongelooflijk veel vragen over kortingen gehad de afgelopen dagen. Klanten missen het, klanten voelden het echt in de portemonnee. Tot 10 euro verschil volgens sommige klanten – dat is veel in tijden waarin de vinger op de knip zit. Wij zijn dus bijzonder blij dat we in deze tijden de ‘normaliteit’ en het voordeel van kortingen terugvinden. Promo zit in de genen van Albert Heijn – we gaan dus opnieuw uitpakken met kortingen die de klant verdient”, aldus woordvoerder Ann Maes.
Bij monde van Fevia en de BABM tonen ook de fabrikanten zich tevreden: “Deze bijsturing van het tijdelijke verbod zorgt ervoor dat lopende promoties en afspraken over promotieacties die voedingsbedrijven en retailers voor de inwerkingtreding van het verbod maakten, nu gewoon verder kunnen worden toegepast. Fevia en BABM hebben hierop van bij de invoering van het verbod aangedrongen. Het verbod gaf immers aanleiding tot heel wat verwarring en onzekerheid op het terrein en dreigde de continuïteit van de bevoorrading van de winkels te belemmeren. Fevia en BABM zijn dan ook tevreden dat dit nu politiek wordt bevestigd en gecommuniceerd.”