De modesector roept op om de soldenperiode dit jaar pas in augustus te laten doorgaan. Tot dan vragen ze ook om een sperperiode, zodat wanneer de winkels weer openen de voorraden niet meteen tegen dumpingprijzen de deur uitgaan.
Bloedbad aan kortingen
Kledingwinkels zitten met hopen onverkochte lentevoorraden en de verleiding is voor grote ketens groot om meteen na de heropening met hoge kortingen uit te pakken, zodat er alsnog een deel van de collectie de deur uitgaat. Voor kleinere spelers zou dat echter wele ens noodlottig kunnen worden.
Mode Unie en Unizo roepen daarom op om dit jaar de sperperiode te verlengen: van het moment waarop de verplichte sluitingsmaatregel ophoudt tot wanneer de zomersolden beginnen. Tijdens die periode mogen geen prijskortingen worden gegeven, alleen stapelkortingen zijn toegestaan. “Dat moet de zelfstandigen beschermen tegen elkaar en tegen de grote ketens, die veel meer slagkracht hebben. Er moet een gelijk speelveld komen voor alle spelers in de modehandel”, aldus Isolde Delanghe, directeur van Mode Unie.
Om de handel de tijd te geven weer zich weer te hernemen, vragen de organisaties bovendien om de soldenperiode een maand te verlaten tot 1 augustus. Normaal gezien starten de zomerkoopjes dit jaar op 1 juli. Ook de Belgische modefederatie Creamoda schaart zich achter de oproep en noemt het een noodzaak: “Maatregelen zullen getroffen moeten worden om een bloedbad aan kortingen te vermijden.”
“Koop Belgisch!”
“De volledige keten is aangetast. Zomerbestellingen worden geannuleerd en er bestaat onduidelijkheid bij de merken over het al dan niet laten produceren van de wintercollectie. Winkeliers vragen om uitstel of spreiding van betalingen. Als er nog verkocht kan worden dan is het enkel online, in eigen land. En bovendien staat het consumentenvertrouwen begrijpelijk op een laag pitje”, beschrijft Erik Magnus, directeur van Creamoda, de situatie.
Net als 26 CEO’s vraagt de federatie daarom consumenten om ondertussen al online Belgisch te kopen. “Hoewel het consumentenvertrouwen vandaag laag is en de mensen veel voorzichtiger zullen omspringen met hun uitgaven, hebben ze wel meer tijd om online te kopen. Daarom is het van belang dat als de consument online koopt, hij het in eigen land doet”, legt communicatieverantwoordelijke Wendy Luyckx uit.