In de Verenigde Staten hoeven winkels nog niet verplicht te sluiten tijdens de coronacrisis, maar de meeste grote retailers nemen ondertussen wel zelf maatregelen. Die variëren van aangepaste openingsuren tot algehele sluitingen.
Winkels nemen zelf initiatief
Zo heeft modeketen Gap besloten al zijn vestigingen, en die van zusterketens zoals Old Navy en Banana Republic, voorlopig dicht te houden over heel Noord-Amerika. Verder zijn het vooral internationale spelers zoals Apple, Ralph Lauren en H&M die er de deuren sluiten.
Aangezien samenkomsten van grote mensenmassa’s al wel verboden zijn door de Amerikaanse regering, is het voor de hand liggend dat warenhuisketens zoals Macy’s en Nordstrom eveneens tot winkelsluitingen zijn overgegaan. Bij koffieketen Starbucks zijn sommige vestigingen gesloten, terwijl bij andere enkel nog meeneemopties voorzien zijn.
Dicht om schoon te maken
Toch zijn er nog ‘department stores’ en grootwarenhuizen die zich voorlopig beperken tot het aanpassen van de openingsuren. De beperking in openingsuren zou onder meer dienen om de winkels dagelijks grondig schoon te maken en te desinfecteren.
Bij Target sluiten de winkels vanaf woensdag ten laatste om negen uur ’s avonds, terwijl ook J.C. Penney en Kohl’s met kortere openingstijden werken. In sommige staten is overigens een avondklok ingesteld, waardoor sowieso paal en perk wordt gesteld aan laatavondopeningen.
‘Seniors-only’ in de supermarkt
Onder de supermarkten maakt het idee om een tijdvak in de voormiddag te reserveren voor ouderen, zwangere vrouwen en mensen die tot de risicogroep behoren snel opgang. Onder andere Safeway, Whole Foods en Target hebben al een ‘seniors-only’ uurtje ingevoerd.
President Trump heeft deze week een steunpakket van een biljoen dollar vrijgegeven in de strijd tegen de corona-epidemie, maar de ziekte-uitbraak is er nog in het beginstadium, menen experten. In de Verenigde Staten zijn al minstens 150 mensen overleden aan de gevolgen van de ziekte.