Belg koopt minder voeding
“De Belg houdt de vinger op de knip. Zo werd in de eerste helft van het jaar 1% minder voeding gekocht. Tot vorig jaar was dat nog nooit gebeurd, nu lijkt het een vaste trend“, zegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos. “De consument paste zijn aankoopgedrag aan en de handelaars zijn daar versneld in gevolgd. De grote, dure aankopen worden nog steeds zo lang mogelijk uitgesteld – tot er kortingen worden aangeboden.”
En “ook al valt het in België nog mee vergeleken met de buurlanden“, dixit Comeos-woordvoerder Peter Vandenberghe, toch spreekt Comeos van een “dramatische start van het jaar”. In maart bijvoorbeeld kende de voeding een volumedaling met 2%, de mode een daling met 11% en de doe-het-zelfsector zelfs een daling met 12% – al was dat wel mede door het slechte weer.
Vanaf april is het beginnen beteren en juni werd zelfs afgesloten met een omzetstijging van 2,7% in de detailhandel. De zomer zorgde voor een extra boost in de mode en de doe-het-zelf, terwijl ook andere sectoren (zoals de elektro) beterschap vertoonden.
2.400 banen weg
Intussen laat de crisis wel sporen na: de tewerkstelling nam met 0,6% af – op een totaal van circa 400.000 medewerkers betekent dat toch zo’n 2.400 banen. “Ik vrees dat de tewerkstelling zelfs nog verder zal dalen, omdat de marges van handelaars onder een immense druk staan”, zegt Dominique Michel.
“De allerkleinste spelers kunnen die druk niet opvangen en geven er de brui aan. Het aantal faillissementen blijft dan ook stijgen. De grotere spelers vangen het verlies aan marges, jammer genoeg, op door besparingen. Ze besparen op investeringen, maar vooral op tewerkstelling.”
De voorbije jaren kende de tewerkstelling in de handel nochtans juist altijd groei: zo kwamen er 11.000 banen bij tussen 2008 en 2012. “Geen enkele andere sector kan zulke cijfers voorleggen.” Ook de profielen die worden aangeworven, veranderen. Door het succes van online-shoppen komen bijvoorbeeld steeds meer ICT’ers in de handel terecht.
Competitiviteitspact, géén btw-verhoging!
Om het tij te keren, pleit Comeos opnieuw voor een competitiviteitspact dat de loonkost drukt. Een daling van de loonkost met 1% levert in de handel 1% meer banen op, meent Comeos.
Zo’n loonkostdaling mag echter niet gefinancierd worden met een btw-verhoging, waarschuwt de handelsfederatie meteen: dat zou consumenten alleen maar wegjagen en over de grens doen shoppen. Een btw-verhoging met 1% betekent voor de handel 5.000 jobs minder per jaar, berekende Comeos nog.