1,5 miljoen passanten per dag
In alle Brusselse winkelstraten samen telt Atrium nu dagelijks meer dan 1,5 miljoen passanten. Na de Nieuwstraat (43.056 passanten) volgen de Elsensesteenweg (31.200), Kleerkopersstraat (28.220), Anspachlaan (27.482) en Brabantstraat (25.025). De chique Louizawijk strandt met 21.403 bezoekers op de zevende plaats.
De Kleerkopersstraat zag de voorbije jaren het aantal passanten met 39% stijgen, waarmee de sinds kort autovrije winkelstraat de sterkste groeier is. “De aandacht voor de herinrichting van de straat, zoals het autovrij maken en de heraanleg van het Muntplein, speelt hierbij een rol”, valt te horen bij Atrium.
Een andere sterke stijger is de Brabantstraat (+24% op zes jaar tijd). “De klanten zijn hier gehecht aan de multiculturele sfeer. De klanten vragen wel een diverser aanbod, naar meer verse voeding, horeca, parfumerie, artikelen voor kinderen, enzovoort.”
Een opvallende daler is dan weer de Dansaertwijk, waar er tot 13% minder voorbijgangers werden geregistreerd. Enkel de Kartuizerstraat kon een beetje groeien. Ook de Kunstberg, met vooral de Ravensteingalerij, en Sint-Gillis kennen een sterke terugval.
Gezocht: zelfstandigen voor Nieuwstraat
De Nieuwstraat mag dan al 43.000 passanten per dag lokken, met dat cijfer zit de drukste Brusselse winkelstraat nog altijd een flink eind onder het record van 2009: toen telde Atrium gemiddeld 53.000 bezoekers per dag. Volgens het Brusselse Agentschap voor de Handel moet de Nieuwstraat lessen trekken uit het succes van de Kleerkopersstraat.
“De klanten uit de wijk willen een meer kwalitatieve inrichting voor de Nieuwstraat. Ze vragen ook een meer gediversifieerd horeca-aanbod en meer zelfstandige handelszaken.” Toeval of niet, maar dat stemt precies overeen met de recente evolutie van de Kleerkopersstraat…
Het is de derde keer sinds de start in 2007 dat de zogenaamde Atrium-barometer van het Brusselse Agentschap voor de Handel verschijnt. Die barometer brengt op basis van 250 telplaatsen in 42 verschillende Brusselse wijken de populariteit van die winkelzones in kaart, bevraagt de klanten uitgebreid en is zodoende van onschatbare waarde voor de Brusselse handelaars.