Zopas heeft Colruyt Group een uitgebreide update gegeven van de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus CoVid-19 maximaal in te perken. De krachtlijnen: een nieuwe procedure aan de kassa’s, een rem op Collect&Go, de non-foodwinkels gaan dicht en telewerken wordt mogelijk.
Beperkte dienstverlening Collect&Go
In zijn voedingswinkels volgt Colruyt Group in grote lijnen de voorzorgsmaatregelen die sectororganisatie Comeos vanochtend bekendmaakte. Dat wil zeggen dat winkelmedewerkers handschoenen krijgen en gevraagd worden om op regelmatige basis hun handen te blijven wassen, ook al is het druk in de winkel. De winkelkarren en kassa’s worden regelmatig ontsmet.
Colruyt roept klanten ook op altijd minstens één meter (of zowat een winkelkar) afstand van andere klanten en winkelmedewerkers te houden en beperkt net als de andere Comeos-leden het aantal klanten tot één klant per 10 m². Per winkel kan de winkelverantwoordelijke dus beslissen om tijdelijk geen nieuwe klanten binnen te laten, afhankelijk van de drukte. Medewerkers hoeven ook geen boodschappentassen meer te vullen aan de kassa’s: de retailer vraagt klanten dit zelf te doen. Opnieuw een kwestie van afstand houden.
De dienstverlening van Collect&Go wordt beperkt: het rondhalen van bestellingen in de Colruyt-winkels wordt tot nader order stopgezet omdat het te druk is in de winkels. Vanuit twee rondhaalcentra kan het bedrijf wel nog negentig Collect&Go-afhaalpunten beleveren. “We zullen dus opnieuw klanten moeten teleurstellen, en bieden hiervoor onze oprechte excuses aan. We werken zo hard we kunnen.”
Non-foodwinkels gaan dicht
Colruyt Group heeft beslist alle fysieke winkelpunten van Dreamland, Dreambaby en Fiets! te sluiten, met ingang van woensdag 18 maart en dit tot nader bericht. Deze maatregel geldt ook voor de tweedehandswinkels van Newstory en de tuinpop-ups van Dreamland. De webshops van deze drie winkelformules en Collishop blijven open. De Collishop-afhaalpunten in de winkels van Colruyt Group blijven beschikbaar. Alle klanten die een geboortelijst hebben bij Dreambaby zullen gecontacteerd worden om de vervollediging en levering van hun geboortelijst te regelen.
Telewerk toch toegestaan
Er was vanochtend wat commotie rond het nieuws dat Colruyt geen telewerk toestond voor zijn medewerkers, maar het bedrijf stuurt zijn beleid nu bij en geeft ook meer duiding bij de beslissingen: “Het is absoluut noodzakelijk dat er voldoende medewerkers ter beschikking blijven in onze winkels, onze productie-ateliers, onze logistieke centra en transport. We gaan daarvoor duizenden medewerkers van de andere diensten extra nodig hebben om dit mee te realiseren. De medewerkers van de ondersteunende diensten krijgen de mogelijkheid om van thuis te werken als hun werk dit toelaat. Deze medewerkers zullen maximaal voorzien worden van de nodige tools (zoals bijvoorbeeld VPN-connectie en laptop).” Andere medewerkers worden gevraagd om te komen helpen in de winkels, productie en logistiek wanneer dit nodig is.
Voor medewerkers die toch naar kantoor moeten of willen komen, heeft Colruyt Group enkele bijkomende maatregelen genomen: het bedrijf roept medewerkers op om maximaal verspreid te gaan zitten in verschillende bureaus en maximaal gebruik te maken van de vergaderzalen en kantines als extra bureelruimte. Glijdende uren worden uitgebreid naar de periode tussen 6u en 22u. Ook de openingsuren van de kantines werden verruimd: medewerkers kunnen er terecht van 11u tot 15u. “We vragen medewerkers ook om 1 stoel tussen te laten, elders te eten (in vergaderzaal of buiten) en om zoveel als mogelijk elektronisch te betalen.”
Vergaderingen worden zoveel als mogelijk uitgesteld of vinden plaats via Skype. Regionale kantoren en shared offices blijven beschikbaar en de Colruyt Group Academy-huizen gaan open als extra regionaal kantoor. Die zijn goed voor een 400-tal extra plaatsen. “Zo vermijden we dat de regionale kantoren en shared offices overvol zitten.” De kantoorbus zal vanaf woensdag 18 maart niet meer rijden.