Apple-verdeler Switch, die sinds september onder curatele staat, heeft een overnemer gevonden: de Franse verzekeringsmaatschappij SFAM koopt de keten. De overnemer is echter niet onbesproken in Frankrijk…
Rechtbank akkoord met overname
De rechtbank zou hebben ingestemd met de overname van Switch door SFAM, een Franse verzekeringsmaatschappij die is gespecialiseerd in verzekeringen voor elektronica- en multimediaproducten. SFAM neemt naar verluidt alle activiteiten van de keten over, die vandaag nog 21 winkels en 270 medewerkers op de teller heeft. De keten zou wel van naam veranderen na de acquisitie.
Normaal gezien zou de rechtbank op 20 maart een uitspraak doen over de acquisitie, maar volgens interne bronnen is de akte al vorige vrijdag getekend. Mogelijk is de procedure versneld met het oog op de overheidsmaatregelen tegen de verdere verspreiding van het coronavirus. Zelf heeft Switch het nieuws weliswaar nog niet bevestigd.
SFAM is vandaag actief via 2500 retailpartners in België, Frankrijk, Spanje en Zwitserland. Zo zijn de verzekeringen die consumenten voor hun nieuwe smartphone kunnen nemen bij onder meer Fnac, Vanden Borre en Cdiscount afkomstig van het Franse bedrijf. De verzekeraar is trouwens ook de tweede grootste aandeelhouder van de groep Fnac Darty, met sinds 2018 11,35% van de aandelen.
Start van eigen winkelnetwerk
In 2019 heeft de Franse verzekeraar al aangekondigd dat het de internationale expansietoer zou opgaan en dat het daarbij op zoek gaat naar nieuwe partners. Bovendien gaat het bedrijf dit jaar ook op de Franse thuismarkt van start met een eigen winkelnetwerk: SFAM wil in de regio rond Parijs een honderdtal franchisewinkels openen onder de naam Hubside Store. De winkels van 150 à 200 m² moeten vooral in winkelcentra komen en zullen er naast verzekeringen ook tweedehands elektronica en IT-diensten aanbieden.
Met een verwachte omzet van 1,03 miljard euro mag SFAM zich in Frankrijk een van de groeikampioenen van 2020 noemen, althans volgens de top 30 van zakenkrant Les Echos: tussen 2015 en 2018 ging het personeelsbestand van 100 naar 1600 en steeg de omzet van 56 miljoen euro naar 470 miljoen euro, goed voor een gemiddelde jaarlijkse groei van 103%. Het succes is naar eigen zeggen te danken aan een volledige controle van de waardeketen: SFAM leidt partnerdistributeurs zelf op om zijn verzekeringsproducten te verkopen, doet zelf de herstelling van kapotte toestellen en heeft een uitgebreide klantenservice.
Veroordeeld voor misleidende handelspraktijken
Toch gaat de pijlsnelle groei ook met de nodige controverse gepaard: vorig jaar werd SFAM in Frankrijk tot een boete van 10 miljoen euro veroordeeld voor misleidende handelspraktijken na klachten van meer dan duizend consumenten. Het ging met name over klanten die, zonder het te beseffen, automatisch een abonnement op een verzekeringscontract aangesmeerd kregen bij de aankoop van een nieuwe smartphone of tablet, meestal bij Fnac. Als lokaas kregen ze een cashbackkorting van 30 euro.
Ook besloot de verzekeraar eerder deze maand te stoppen met de verkoop van verzekeringsproducten via de telefoon, na verstrengde maatregelen van de overheid om telefonische verkoop in te perken. Oprichter Sadri Fegaier zegt wel dat de inspanningen van het bedrijf om transparanter te worden vruchten afwerpen en dat er vandaag “bijna geen schadeclaims meer zijn”. Opvallend is alvast dat de veroordeling geen enkele impact heeft gehad op de omzetcijfers vorig jaar.