Aldi Nord en Aldi Süd maken werk van van de eerder aangekondigde uniformisering van hun huismerken. Tegen eind dit jaar zal het grootste deel van het assortiment aangepast zijn.
Uniforme merken en verpakkingen
Nog dit jaar zullen beide takken van de discountketen een honderdtal merken samenvoegen. Daarbij neemt neemt Aldi Nord eigen merken over van Aldi Süd en vice versa. De wijzigingen zullen vooral een invloed hebben op de merknamen en de verpakkingen. In enkele gevallen zal ook het product zelf aangepast worden, bijvoorbeeld in de vorm van een nieuwe variëteit of een volledig geoptimaliseerd recept.
Aldi noemt de gelijkschakeling en modernisering van de eigen merken een logische stap, die de marktpositie en het concurrentievermogen van de keten moet veiligstellen. Het is ook nodig om in de toekomst kwaliteit te kunnen bieden aan de beste prijs: de discounter wil de klanten immers waar mogelijk laten profiteren van de gerealiseerde besparingen door efficiëntere processen en een gezamenlijke marketing. “Het is traditie dat Aldi besparingen waar mogelijk doorgeeft aan klanten. Daar blijven we trouw aan“, zegt inkoopdirecteur Simon Gelzer van Aldi Süd.
Toenadering
Zo’n 90% van het assortiment bestaat uit merken die alleen bij de discounter verkocht worden. Tegen het eind van het jaar zou de uniformisering voor het grootste gedeelte afgerond moeten zijn. “In de toekomst zullen onze klanten overal dezelfde Aldi-merken vinden – in Hamburg of in München, in Berlijn of in Keulen ”, legt Gelzer uit.
De gelijkschakeling van de huismerken werd midden vorig jaar al aangekondigd. De laatste jaren zoeken Aldi Nord en Süd steeds meer toenadering tot elkaar. Dat uit zich bijvoorbeeld in gemeenschappelijke marketingcampagnes. Vorige maand doken er zelfs geruchten op dat beide takken van de keten achter de schermen zouden werken aan een volledige fusie van het bedrijf, maar de retailer heeft dat toen formeel ontkend.