Belgen hebben nog nooit zoveel online gekocht: vorig jaar gaven ze 11,46 miljard euro uit aan e-commerce, bijna een miljard meer dan in 2018. Opvallend genoeg was er enkel in Vlaanderen groei, in Wallonië kochten mensen zelfs minder online.
Een op vijf aankopen
De voorspellingen van BeCommerce zijn uitgekomen: Belgische consumenten hebben in 2019 voor 11,46 miljard euro online geshopt. De uitgaven aan e-commerce liggen daarmee 0,9 miljard euro hoger dan een jaar eerder, ofwel een groei van 8% ten opzichte 2018. Per persoon komt dat neer op een gemiddelde van 1.363 euro onlinebestedingen. Net zoals ook al in Nederland bleek, lijkt de tijd van de dubbelcijferige groei voorbij en kunnen we stilaan spreken van een mature markt.
Een op vijf consumentenuitgaven gebeurt vandaag online, berekende GfK voor BeCommerce. Ook kopen bijna alle Belgen (negen op de tien +15-jarigen) ondertussen wel eens iets online, al gaat het dan nog wel hoofdzakelijk om diensten: het leeuwendeel van alle uitgaven blijven vliegtickets en reizen (87%) en evenemententickets (79%). De eerste producten komen pas op de vierde plaats, met 50% van alle bestedingen aan media- en entertainmentartikelen die online gebeuren.
Wel is het online-aandeel is die service-industrieën vrij stabiel, terwijl de grootste groei in de productgerichte categorieën, zoals ‘health & beauty’ (+25%) te vinden is. “E-commerce is meer dan ooit de motor voor de groei in retail in België: ongeveer 50% van de groei situeert zich in onlineverkoop”, meent algemeen directeur Sofie Geeroms van BeCommerce.
Waalse e-commerce op de rem
Belgen gaan ook frequenter online shoppen: in 2019 kochten we gemiddeld 13,4 keer online, goed voor een totaal van 112,9 miljoen online aankopen. Een op de drie Belgen (36%) gebruikte daarbij zijn smartphone, maar het gemiddelde bedrag per aankoop ligt er wel lager dan gemiddeld: 68 euro ten opzichte van 102 euro. Nog 77% van de online uitgaven gebeurt via laptop of desktop, vooral voor duurdere aankopen.
Toch zijn er nog opvallende verschillen en is de markt duidelijk niet overal op dezelfde manier ontwikkeld: in Wallonië gingen de onlineverkopen in het laatste kwartaal van 2019 warempel met 2% achteruit, in plaats van de 11% groei die Vlaanderen ondertussen optekende. En dat terwijl Vlaanderen al een jarenlange voorsprong had.