PepsiCo heeft een akkoord bereikt om energiedrankenproducent Rockstar over te nemen voor 3,85 miljard dollar (3,4 miljard euro). De frisdrankgigant was al verdeler van Rockstar.
Groeiende markt
Met de overname van Rockstar Energy Beverages wil PepsiCo zijn aanwezigheid op de groeiende energiedrankenmarkt versterken. De deal wordt normalerwijze nog in de eerste helft van dit jaar afgerond. Op dit moment steunt Pepsi’s portfolio van energiedrankjes op het merk Mountain Dew, met de varianten Kickstart, GameFuel en AMP.
De wereldwijde markt voor energiedrankjes werd in 2018 geschat op ongeveer 45 miljard euro en zal naar verwachting groeien tot ongeveer 75 miljard euro tegen 2026, schrijft The New York Post op basis van een rapport van Allied Market Research. Dat PepsiCo (en ook grote concurrent Coca Cola) sterk inzetten op die markt hoeft dan ook allerminst te verwonderen.
Ongebonden
PepsiCo heeft sinds 2009 een distributieovereenkomst met Rockstar in Noord-Amerika. Een jaar later werd het energiedrankje trouwens ook in België geïntroduceerd. Volgens CNBC zou dat distributiecontract de drankengigant beperkingen hebben opgelegd om zelf te innoveren in energiedrankjes of om samen te werken met andere merken. Met de overname zijn die restricties uiteraard van de baan.
“We hebben de afgelopen tien jaar een sterke samenwerking met PepsiCo gehad en ik ben blij die naar een hoger niveau te kunnen tillen en als één bedrijf de krachten te bundelen”, zei Russ Weiner, oprichter van Rockstar, in een verklaring. “PepsiCo deelt onze competitieve spirit en zal investeren in de verdere groei van ons merk.”