Hoge schuldenlast
Médiacité opende de deuren in 2009 en was een project van Peter Wilhelm, de man die ook achter dat andere winkelcentrum L’Esplanade zit. Door de financiële crisis die toen uitbrak zat het winkelcentrum echter met een zeer hoge schuldfinanciering bij KBC – de bank had een bouwkrediet van 200 miljoen euro toegestaan – en vond het ook geen kopers. Ook een beursgang mislukte.
Toch werd het winkelcentrum algauw een groot commercieel succes: in 2012 trok Médiacité al 8,7 miljoen bezoekers en de omzet steeg dat jaar met 14,5 procent. In het voorbij eerste halfjaar van 2013 steeg die omzet met nog eens 10 procent.
Ook Primark is naar eigen zeggen tevreden met zijn keuze voor het winkelcentrum als eerste Belgische vestiging. Het Ierse discountmerk heeft er zijn verkoopoppervlakte al uitgebreid van 5.000 naar 8.000 m², aangezien de winkel één van zijn best draaiende winkels op het Europese vasteland zou zijn.
Nog geen sprake van definitieve overname
Het nieuws dat het winkelcentrum nu is overgenomen door het Duitse Union Investment Real Estate, zoals dinsdag in de media verscheen, zou volgens Wilhelm & Co echter niet stroken met de realiteit. Het klopt volgens de eigenaar wel dat de onderneming gecontacteerd is door “grote investeerders“, maar spreken over een effectieve verkoop zou “te voorbarig” zijn.
Wilhelm & Co geeft niettemin toe geïnteresseerd te zijn in een eventuele verkoop van Médiacité. In de persreactie onderstreept de vastgoedontwikkelaar immers dat het zijn specialiteit is “grootschalige, commerciële projecten te ontwikkelen en die te begeleiden tijdens hun groeifase” en dat dat normaal zo’n vier à vijf jaar duurt. De tijd is voor Wilhelm & Co met andere woorden wel rijp om het Luikse winkelcentrum van de hand te doen.
Volgens de eerdere berichten zou Union Investment Real Estate het gebouw overnemen voor een onbekende som, maar niet de aandelen van het overkoepelende bedrijf. In België is Union Investment al in het bezit van de winkelcentra K in Kortrijk en Les Grands Prés in Bergen.